Week 9 & 10 - Op vakantie in een 'vakantie'

17 april 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoi allemaal!

Twee weken verder, twee weken vol ervaringen en avonturen! Waar moet ik beginnen...

Afgelopen twee weken heb ik met Sophie, Veerle, Britt en Annemarijn de Garden Route gedaan, een route van Mosselbay naar Jeffrey's Bay. In ons eigen gehuurde autootje hebben we in totaal ongeveer 2500 kilometer gereden, van Kaapstad naar Port Elizabeth en weer terug. Het begon dus allemaal in Kaapstad. Op zondag 2 april werd ik rond half 7 opgehaald en zijn we naar Gordons Bay gereden. Daar was onze eerste spontane korte stop, bij een klein strandje met een mooi uitzicht over Gordons Bay en Strand. De tweede stop was Bettysbaai, oftewel: pinguïns!!! Die had ik nog niet gezien dus ik heb ontzettend veel foto’s gemaakt van de beestjes. Een kop koffie voor Sophie was hier iets teveel gevraagd, dus gingen we direct weer door. Door naar Hermanus en wat een prachtige route was dat! Die route van Gordons Bay tot Hermanus was bijna allemaal vlak langs de zee, ontzettend mooi! Onderweg stak er nog even een baviaan de weg over. Eenmaal in Hermanus hebben we wat rondgelopen op een klein marktje, hebben we boboti gegeten, dassies gespot en weer heel veel foto’s gemaakt. Daarna stond L’Agulhas op de planning, het zuidelijkste puntje van Afrika. Hier was, op het zuidelijkste punt na, niet zoveel te beleven. Uiteindelijk kwamen we aan bij onze eerste slaapplek, een airbnb in Swellendam. We hadden een prima huisje voor onszelf, met mooi uitzicht over Swellendam. De man van de airbnb had ons een restaurantje aangeraden, dus daar gingen we heen! Genoten van een enorm bord vol met boboti!

De tweede dag gingen we op weg naar Mosselbaai. Met onderweg een tussenstop in Albertinia: the Garden Route Game Lodge (oftwel: op safari!!). Voordat we de Game Lodge in gingen, zijn we naar een soort reptielen opvang geweest. Annemarijn en ik hebben daar zelfs nog een slang vastgehouden! Schildpadden kon je gewoon naast lopen en krokodillen zaten op nog geen 2 meter afstand, achter een stenen omheining, dat wel gelukkig. We zaten met z’n zessen in een safari busje, wij vijven en een Duitse jongen. De safari begon direct goed: twee nijlpaarden in het water! Toen door naar de andere dieren: neushoorn, olifanten, leeuwen, zebra’s, giraffen, black wilde beest, cheetahs, springbokkies, gemsbok, struisvogels en vast nog veel meer waar ik zo even niet meer aan denk... De springbokkies zagen we overal, zelfs een paar dode... Die ochtend was er een springbokkie aangevallen door een moeder cheetah die, inclusief die van haarzelf, vier buikjes moest vullen. Gelukkig hebben we nog meer levende springbokkies gezien! Honderden foto’s verder, zijn we doorgereden naar Mosselbaai, waar we eerst nog even zijn verdwaald in een soort township met de auto. Toen we eindelijk onze airbnb hadden gevonden, konden we genieten van het uitzicht op zee!

Dinsdag zijn we naar Wilderness gereden. Eerst door George, waar we even hebben gewinkeld, aangezien het bewolkt en niet erg warm was. Een avontuurlijke rit stond ons nog te wachten! Namelijk de weg naar ons hostel, boven op de berg! Een erg eenvoudig hostel stond ons boven op te wachten, met ontzettend mooi uitzicht. In een knus hutje hebben we de nacht doorgebracht. ’s Ochtends vroeg heb ik met Sophie, Annemarijn en Britt de zonsopkomst bekeken. Daarna kwam ik op het idee om te gaan hardlopen. Eerst berg af en daarna natuurlijk weer omhoog... Zwaar, maar heerlijk! Vandaag door naar Port Elizabeth. Dat was niet de planning, maar aangezien het later deze week mooier weer zou worden, wilden we dan naar het strand en de Garden Route dorpjes/steden langsgaan. Maar we gingen eerst nog even naar Victoria’s Bay. Alweer een hele mooie route, door de bergen. In Victoria’s Bay was een klein strandje, met heel veel surfers in het water! Ik kreeg zoveel zin om ook een surfboard te huren... Maar ik heb me ingehouden. Een van de meiden had gehoord dat er ergens een ‘geheime plek’ was, met een hippie grot. We moesten een treinspoor volgen en door een tunnel... Erg spannend! Maar wat een paradijs aan de andere kant van de tunnel! Links uitzicht op de zee, bergen en een brug, rechts inderdaad de hippie grot. Een man die daar al 10 jaar leeft en onderdak biedt aan 10/11 daklozen. Hij heeft alle spullen die daar hangen/liggen/zijn zelf gemaakt, gekregen of gevonden. Na het afscheid van deze mooie plek, zijn we doorgereden naar Port Elizabeth.

Donderdag hebben we een route langs het strand gereden, via het zuiden naar het centrum van Port Elizabeth. Waar niet echt veel te beleven valt... Vrijdag stond Addo Elephant Park op de planning! Vroeg ons bed uit om (iets later dan gepland) te vertrekken. Met een bijna lege tank verkeerd rijden was goed voor de spanning. Gelukkig zijn we met een volle tank in Addo park aangekomen. Daar werd ons afgeraden om een safari in een busje te doen. Aangezien dat veel duurder is dan wanneer je zelf rijdt. Dus... Veerle achter het stuur in onze Toyota Corolla en rijden maar! Op zoek naar dieren! Hier waren het niet de springbokkies, maar de kudu’s die in de meerderheid waren. Indrukwekkende dieren, vooral als ze je ineens vanuit de bosjes aankijken op nog geen 10 meter afstand. Verder hebben we veel zwijntjes gezien (volgens Britt Swino’s), buffels die de weg versperden, struisvogels, herten, een vosje in de bosjes, stokstaartjes, schildpadden langs de kant van de weg, olifanten die de weg overstaken voor onze auto, apen met blauwe ballen, zebra’s van heel dichtbij en dus heel veel kudu’s (waarvan één dode met een schildpad op z’n achterste...). Wat mij betreft was het een goede keuze om met onze eigen auto te rijden! Na het Addo park zijn we naar Jeffrey’s Bay gereden. Hier hebben we in een hostel geslapen, Island Vibe. En wat een geweldige plek! Zo gezellig, zo mooi! We zaten direct aan het strand, je deed het poortje open en je liep het strand op. Geweldig! Alsof we nog niet genoeg dieren hadden gezien die dag: er zat een slang in de bosjes... Een puffadder volgens de mafkees die de slang met een peddel de bosjes in heeft gegooid.

Maar goed, na een gezellig en late avond bij de bar, was het die ochtend daarna tijd om te surfen!! Eindelijk! Met Sophie (een andere Sophie, die we die avond hadden ontmoet) heb ik me aangemeld voor de surfles. Samen met nog drie andere jongens en twee surfinstructeurs. Heerlijk! Mijn moeders: Annemarijn, Veerle, Britt en Sophie (want zo voelden ze zich op dat moment) hebben toegekeken, aangemoedigd en foto’s gemaakt. Na het surfen hebben we besloten om hier nog maar een nachtje te blijven. Alleen nu in een dorm, oftewel een ruimte waar ook andere mensen slapen (8 stapelbedden om precies te zijn). Overdag zijn we nog naar de watervallen bij Jeffrey’s Bay geweest. Daar kon je met zo’n kabelbaan vanaf de rotsen in springen. Of zelfs vanaf een rots. Mooi plekje daar! Die nacht hebben we kunnen genieten van het gesnurk van de jongen die onder mij sliep.

Zondag was de grote dag... bungeejumpen! ’s Ochtends heb ik gebeld of er nog een plekje vrij was, om 4 uur mocht ik springen, dus om 3 uur aanwezig. Maar eerst stond ons nog een prachtige weg door Tsitsikamma te wachten. Eenmaal bij de Bloukrans Bridge, kreeg ik wat last van trillende handjes. Maar ik heb het gedaan! Ik heb gesprongen! En wat was het eng...! Maar ook gaaf, zo’n geweldige ervaring, wauw! Ik zou het zo weer doen!

De dag erna zijn we weer terug gereden naar Tsitsikamma, want we konden niet vertrekken zonder ‘de bruggen’ gezien te hebben. Vijf bezwete ruggen en heel wat treden verder, mochten we genieten van een mooi uitzicht. Foto’s, de brug over, meer foto’s en genieten. Daarna zijn we naar Plettenbergbay gereden, waar we de middag op het strand hebben doorgebracht (met zonnebrand!). Ik kwam erachter dat er in Knysna nog een Island Vibe zat. We hebben gelijk voor twee nachten geboekt! Jeffrey’s Bay was natuurlijk niet te overtreffen, maar we hebben het hier ook goed naar onze zin gehad! Ze hadden muffins als ontbijt! Na het ontbijt van twee muffins, hebben we een kayak/kano gehuurd. We zijn er nog steeds niet uit wat het nou was... Over de lagoon, waar (hoorden we achteraf) haaien en zeehonden in zwemmen... Maar goed dat we dat niet voor die tijd wisten. Vier van de vijf (ik noem geen namen, maar ik heb me gedragen) hebben namelijk gesmokkeld: de kano/kayak opgetild en een stuk afgesneden. ’s Avonds een sunset cruise over de lagoon, maar voor de sun geset was, waren wij alweer het vaste land. Toen we thuis waren bleek dat Britt tijdens het smokkelen met de kano/kayak blijkbaar in een schelp was gaan staan, dus hebben Annemarijn en ik even doktertje gespeeld (lees: Britt pijnigen)!

De volgende dag, woensdag, zijn we eerst naar Wilderness gereden, waar we een hike hebben gedaan naar een waterval, mooi! Toen door naar George, waar we Britt haar verjaardag al een beetje hebben ingeluid met scrabble, puzzels, loempia’s, chinees, chips, stokbrood en kaas.

Donderdag hebben we gezongen voor Britt en ontbeten met lekkere broodjes en donuts. De schoonmaaksters kwamen voor 11 uur binnenvallen, dus zijn we snel naar Oudtshoorn vertrokken. Hier hebben ze olifanten die opgevangen zijn omdat ze verstoten zijn uit de kudde. ’s Avonds zijn we doorgereden naar Robertson. Een behoorlijk eind en we hebben zelfs een stuk in het donker gereden... Op een weg zonder verlichting, spannuuund! Maar we hebben het overleefd.

Vrijdag was natuurlijk Goede Vrijdag, we hadden er geen moment over nagedacht dat dan waarschijnlijk alles dicht zou zitten... Maar eenmaal in Stellenbosch drong dat tot ons door. Zelfs de national garden zat dicht. Gelukkig waren er nog wel wat wijnproeverijen open. We zijn wat naar het noorden gereden, waar we naar de winegarden ‘Marianne’ een bezoekje hebben gebracht. Met drie soorten biltong (springbokkie, kudu en rund) en wat kaas voor onze vegetariër Britt. Uiteindelijk zijn we, in plaats van te overnachten in Stellenbosch, direct doorgereden naar Kaapstad. En dat voelde als thuiskomen! De Tafelberg, Lion’s Head en Signal Hill die steeds dichterbij kwamen. Eerst uit eten geweest en toen door naar huis!

Zaterdag ben ik met Britt, Veerle, Annemarijn en Stefan naar Kirstenbosch gegaan. Een wandeling door de bergen en toen weer terug naar beneden. Gisteren, zondag, was natuurlijk 1e paasdag! Ik heb geen eieren gegeten, maar ben wel, met het zelfde groepje als zaterdag, uit eten geweest! Vandaag was het weer tijd voor het onderzoek want de tijd begint nu toch echt wel te dringen! Nog maar anderhalve week... Dan zit de stageperiode er alweer op. Het gaat allemaal veel te snel!

De foto's en filmpjes volgen nog! Ik ben bezig met het uploaden, maar aangezien de wifi hier niet optimaal is, duurt dat een klein beetje langer dan ik had gehoopt...

Drukkies en soentjies vanuit Kaapstad!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paulien Schonewille:
    17 april 2017
    Meid, wat geniet ik van je verhalen! Fantastisch wat je allemaal beleeft! Alleen dat bungee-jumpen..., iéééééuw!