Week 3 - Een eigen klas!

26 februari 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hello!

Ook deze week hebben we niet stil gezeten! Maandag hebben we gekozen in welke klas we stage wilden lopen, voor mij is dit Grade 2B geworden, bij Miss Barnard, zoals de kinderen haar noemen (ik noem haar Marinella). Een klas van 29 leerlingen en een leuke leerkracht! Pien is naar Grade 1 gegaan en Stefan naar Grade 5. Een lange broek aan naar school... Ook al is het 30 graden. Maar Pien had het koud, dinsdag en woensdag is ze thuisgebleven omdat ze ziek was. Ik heb nog geen lessen gegeven, maar heb maandag wel een half uur alleen voor de klas gestaan. De kinderen waren naar computerles geweest. Toen dat afgelopen was, ben ik met ze naar de klas terug gelopen, maar Marinella was aan de telefoon. Het zou twee minuutjes duren (blijkbaar Afrikaanse minuutjes?). Ik heb ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ met ze gedaan.

Dinsdag zijn Stefan en ik gestart met het begin van het afstudeeronderzoek. Ik heb met Marinella besproken waar zij/de leerlingen in de klas tegenaan loopt/lopen. Zij vindt dat de kinderen slecht luisteren naar haar instructie, dus wat er verwacht wordt van de kinderen. Sommigen komen direct na de instructie vragen wat ze moeten doen. Anderen werken gewoon door, terwijl de rest van de klas al opgeruimd heeft en op de mat zit (ze hebben hier geen kring, maar een mat waar iedereen op zit).

Woensdag zou het erg warm worden. Stefan en ik hebben bij het zwemmen gekeken. Gewoon bij de zwemlessen, niet bij de wedstrijden. Aangezien dat zwembad een behoorlijk stuk van de school zit en we daar met de bus naar toe zouden moeten. Na school hebben we de een Uber (taxi) besteld naar Camps Bay. Waar we eventjes op het strand hebben gelegen. Eventjes, want we werden goed gezandstraald... Na wat zoeken hadden we een leuk restaurantje gevonden met mooi uitzicht over het strand van Camps Bay. Nadat de buikjes gevuld waren, hebben we de zonsondergang op het strand bewonderd. We waren net op tijd, maar wauw wat mooi!

De jonge kinderen (Grade 1 t/m 3) gaan hier trouwens om vijf over half 2 naar huis, de oudere kinderen (Grade 4 t/m 7) zijn rond half 3 vrij. Ze hebben hier trouwens vakdocenten voor o.a. computeren, muziek en art. Hier gaan ze vaak een half uur of een uur naar toe, daarna keren ze terug naar hun eigen klas.

Donderdagochtend ging de wekker weer! Tijd om te gaan hardlopen!!! Stefan en ik hebben ons laten droppen bij de Botanical Gardens in Kirstenbosch. Hier hebben we een heel eind omhoog gelopen. Wat zwaar!!! We hadden geen water bij ons en het werd al goed warm. We zijn omgedraaid en naar huis terug gelopen, wat nog best een eind is als je benen als lood aanvoelen. Aangezien het erg warm zou worden (34 graden...) zijn we (Stefan, Pien en ik) naar een overdekt winkelcentrum geweest: Canal Walk Shopping Centre. Een enorm winkelcentrum waar we nog lang niet alles gezien hebben!

De vrijdag stond in het teken van het Ultra Musicfestival! Met Stefan, Veerle, Britt, Sophie en Annemarijn zijn we naar het Cape Town Stadium gegaan. Waar de WK-voetbalwedstrijden in 2012 gespeeld zijn! Toen we daar aankwamen schrokken we allemaal van de grote hoeveelheid mensen die in de rij stonden. Eenmaal binnen viel die grote mensenmassa enorm mee. De helft van het stadion was nog niet gevuld. Maar wat was het gaaf! Ontzettend genoten van o.a. DJ Snake, DJ Fresh, KSHMR, David Guetta en Martin Garrix!

Natuurlijk hebben we na gisteren lekker uitgeslapen. Daarna was het de vraag wat we zouden gaan doen. Aangezien vanavond een rugbywedstrijd op de planning stond, moesten we niet iets doen wat teveel tijd kostte. Samen met Stefan, Pien en Annemarijn ben ik naar Seapoint gegaan. Daar bleken een aantal zwembaden bij elkaar te zitten. Eerst wat gegeten en daarna op naar de zwembaden! Waar we ons prima vermaakt hebben. ’s Avonds was het tijd voor de rugby wedstrijd. The Stormers vs. The Bulls, oftewel: Kaapstad vs. Pretoria. Wij waren natuurlijk voor The Stormers en wat een geluk, hun kleur is blauw! Enorm veel mensen kwamen er op af! We kwamen het stadion binnen en er hing een geweldige sfeer. Zo enthousiast als iedereen was, mooi! Dat zouden ze eens bij een voetbalwedstrijd moeten doen, hahah! Er komen tijdens de wedstrijd steeds mensen langs om te vragen of je popcorn, biltong, donuts of wat te drinken wil. Natuurlijk kon ik dat niet weerstaan en heb ik een donut gekocht. The Stormers stonden tijdens de rust al voor en na de rust hebben ze het zo gehouden! Ze hebben gewonnen met 34 - 24! Na de wedstrijd zijn we met z’n allen naar Banana Jam geweest, de leuke bar waar we in de eerste week ook zijn geweest. Om 11 uur ging die al dicht... Dus op weg naar Mambo’s om daar nog even gezellig te doen! Was een gezellig avondje!

Vandaag (zondag) stond paragliden op de planning! Super spannend! Maar... helaas, er stond teveel wind, dus kon het niet doorgaan. Het is nu verplaatst naar a.s. donderdag. Ik ben benieuwd! Toen moesten we een andere dagbesteding vinden: het strand! Een uber naar Clifton Beach gepakt en daar hebben we het alle zeven een hele tijd uitgehouden. Voor een paar euro hebben we een parasol kunnen regelen en zo kon ook ik het daar prima uithouden. Na een aantal uurtjes op het strand zijn we naar Camps Bay gelopen waar we wat hebben gegeten. Daarna eventjes naar het strand van Camps Bay, maar daar waaide het zo hard dat al het opgewaaide zand zeer deed aan de benen.

Morgen voor het eerst echt een les in het Engels geven, ben benieuwd hoe dat gaat! Donderdag gaan we dus hopelijk wel paragliden! Zaterdag gaan we naar nog een rugbywedstrijd omdat de eerste zo goed bevallen is. En verder... We will see!

1. Paulien Schonewille:
    26 februari 2017
    Mocht je ooit besluiten om toch geen juf te worden/ blijven, kun je altijd nog reisverslaggeefster worden! Wat een superleuk verhaal weer en wat doen jullie veel! Leuk dat je dit met iedereen deelt! Jammer dat paragliden vandaag niet doorging, maar donderdag herkansing!!!
  2. Marloes Uitslag:
    26 februari 2017
    Wat leuk om te lezen, Nadinja! Ik wist eigenlijk niet eens dat je Pabo deed (ik ben ook leerkracht basisonderwijs). Veel plezier daar en veel genieten!