Week 2 - Kennismaken op stage en een spannende klim

19 februari 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Haaai allemaal!

Deze week was druk, indrukwekkend, spannend, enzovoorts… We zijn hier nu nog maar 1,5 week, maar het voelt al als een maand! Zoveel hebben we al gedaan, gezien en meegemaakt.

Toen we maandag naar school gingen, kwamen alle kinderen naar de grote zaal. Daar werd op een scherm het volkslied weergegeven. We hebben in Nederland al een aantal keer het Zuid-Afrikaanse volkslied gezongen, dus we wisten hoe het ongeveer ging! Blijkbaar hebben ze ook een schoollied, in het Engels, maar daar moeten we nog even goed op oefenen... Vrijdag was dan wel onze eerste dag, maar natuurlijk had nog niet iedereen ons toen gezien. Dus we werden met z’n drieën naar voren geroepen. Alle ogen waren op ons gericht, spannend! De kinderen moesten onze namen goed uitspreken dus werd er in koor: ‘Hello miss Pien, hello miss Nadinja en hello mister Stefan’ opgezegd. Daarna werd er aan de kinderen verteld dat wij deze week de klassen in en uit zouden lopen om te observeren (dit was nieuw voor ons, omdat we dachten dat we deze week een klas toegewezen zouden krijgen/mochten kiezen). Ik ben eerst weer in Grade 1 en 2 wezen kijken, maar wel twee andere klassen dan vorige week. Ze leren hier trouwens geen letters aan, maar hele woorden... Eenvoudige woorden als dog, maar ook bijvoorbeeld baked beans. Om half 2 gingen de jongste kinderen naar huis en wisten Pien en ik niet zo goed wat we moesten doen... Uiteindelijk hebben we bij het zwemmen gekeken, dit wordt na school aangeboden. Kinderen mogen zelf kiezen welke sport ze willen beoefenen. Het wordt door de school aangeboden. Komende week gaan we bij de zwemwedstrijden kijken! Toen we thuis kwamen was de kleinzoon van Colleen er, Logan (3 jaar). Een heel enthousiast en hyperactief jongetje. Hij was de dag ervoor gevallen en had hechtingen in zijn kin. Ik heb even verstoppertje met hem gespeeld :). Colleen had als toetje een grote bak met drie verschillende soorten ijs gekocht, heeeeerlijk!

Dinsdag heb ik bij de bovenbouw gekeken. Vanaf Grade 4 lijkt het op een middelbare school! De kinderen hebben ieder uur een andere leerkracht en wisselen van lokaal. Al die leerkrachten geven heel verschillend les. Ze zijn veel strenger dan in Nederland en je stem verheffen (lees: schreeuwen) is de normaalste zaak van de wereld, als leerkracht. Aan het eind van de dinsdag had ik een aantal klassen gezien en was ik er uit: ik wil naar de onderbouw. Het liefst grade 1 of 2. Hopelijk krijg ik maandag te horen wat mijn officiële stageklas wordt!

De remedial teacher had aangeboden dat ik ook wel eens bij haar mee mocht kijken, dat heb ik woensdag gedaan. Een hele leuke jonge vrouw die heel anders met de kinderen om gaat dan ik tot dan toe had gezien. Zij had echt een band met de kinderen, voor mijn gevoel. Tussendoor (van 9 tot 10) had ze geen kinderen, dus hebben zij en Matthew verteld wat voor leuke clubs er in Kaapstad zijn en waar ze ons heel graag mee naar toe willen nemen. Na de kleine pauze gingen Pien en ik naar Grade R, wat bij ons ongeveer de kleutergroep is. Dit was een apart gebouwtje met slechts één lokaal, wat voelde als een broeikas. Er waren net als in Nederland een aantal speelhoeken in het lokaal. Alleen met wat minder materiaal. We hebben ze hier alleen niet in zien spelen. De leerkracht had vier verschillende opdrachten voor de kinderen. Deze vier moesten ze allemaal doen, de kinderen moesten zelfstandig doordraaien. Toen ze hiermee klaar waren, gingen ze (bijna) allemaal een puzzel op de mat maken. Aan het eind van de dag (om 1 uur) hebben Pien en ik een boekje voorgelezen in het Engels. Na schooltijd stond Muizenberg op de planning, aangezien het 33 graden was. We gingen met de trein, 11,5 rand voor een enkeltje (nog geen euro!). Toen we uit de trein stapten hadden we een geweldig uitzicht! Zo’n mooi strand, zulke mooie golven, surfers, strand, mensen die vis hadden gevangen (die vis zat nog in het net), surfshops, restaurantjes, enzovoorts... We hebben eerst wat gegeten bij Tiger’s Milk, lekker! Maar ik kon bijna niet meer wachten om te gaan surfen... Dus, Stefan en ik hebben een surfboard en wetsuit gehuurd en zijn de zee op gegaan! Was wel weer even wennen, maar het was heerlijk!

Donderdag was het even puzzelen wat we zouden gaan doen. Uiteindelijk is het Bo-Kaap in combinatie met het Aquarium geworden. Bo-Kaap waren gekleurde huisjes met veel geparkeerde auto’s ervoor... In het Aquarium hebben we allerlei waterdieren gezien. Onder andere een zeeschildpad, die op de perfecte timing naar beneden kwam zwemmen! (Zie foto’s!) Toen we in de spits naar huis reden, zagen we 2 bosbranden door de droogte. Boven de weg hingen borden met daarop de informatie dat er nog maar water is voor 135 dagen... Colleen vertelde ons dat ze het nog nooit zo droog hebben gehad. Best een eng idee.

Vrijdag gingen we met z’n zevenen naar Kalk Bay en St. James. Hier waren volgens Colleen mooie sea-pools en wat leuke winkeltjes. En gelijk had ze! Ik kan wel vertellen hoe het eruit zag, maar de foto’s zeggen meer!

Zaterdag was the Big Day! De wekker stond op half 6, want Stefan en ik gingen de Tafelberg beklimmen! Keith, een leerkracht van Groote Schuur Primary School, neemt blijkbaar alle studenten die daar komen een keer mee om de Tafelberg te beklimmen. Vandaag was het onze beurt! Om half 8 was het dan zo ver, we stonden aan de voet van de Tafelberg, tijd om te gaan! Keith had touw en zo'n tuigje mee (heet een gordel blijkbaar :P), dat beloofde wat. We begonnen met een trap, daarna kwam pas het echte klimmen volgens Keith. En hij had gelijk... Verticaal omhoog! Hij klom ‘gewoon’ even zonder touw of gordel naar boven en gooide dan het touw met gordel naar beneden. Behoorlijk spannend om verticaal via rotsen naar boven te klimmen, maar zo gaaf! En wat een uitzicht, wauw! Bijna aan het eind, toen we nog ongeveer 20 minuten te gaan hadden, kwamen we bij een wat steiler stuk (kwam wel vaker voor) en we hadden geen gordel of touw nodig zei Keith. Hij was al boven, ik was halverwege op ongeveer 2,5 meter hoogte en Stefan was rechts naast mij op de rots. Ik keek even opzij en zag ineens Stefan’s voet wegglijden... Daar viel hij... 2,5 meter naar beneden! Gelukkig waren er bosjes, die hebben zijn val gebroken. Hij keek omhoog en zei direct dat hij oké was, maar ik zag een glip in zijn voorhoofd. Keith ging naar beneden en zei tegen mij dat ik verder moest klimmen tot ik op een veilige plek was. Shakend ben ik naar boven geklommen, waar ik op ze heb gewacht. Uiteindelijk kwamen ze voorzichtig naar boven geklommen. Stefan met een mooie pleister op een toen al flink ei. We zijn rustig naar boven gelopen. Niet helemaal zoals we voor ogen hadden, maar we hebben de top bereikt! Met de kabelbaan naar beneden, dat gaat toch iets sneller dan klimmen! Stefan is met zijn huisbazin naar het ziekenhuis gegaan, waar ze de wond hebben gehecht met 5 hechtingen. Om 4 uur hadden we (Pien en ik) met Deonie (van stage) afgesproken om te gaan picknicken op het strand, om daarna ook de zonsondergang te bewonderen. Stefan heeft zich later bij de groep gevoegd. Deonie zorgde met haar (uiteindelijk kapotte) selfiestick voor een hele fotosessie.

Vandaag zijn Pien en ik met Colleen en de jongen waarvan we de naam inmiddels ongeveer weten (Kubus/Kobus/Kwobus/Kwibis/Kwiebus...?) naar Hout Bay geweest. Een grote overdekte markt, met allemaal Afrikaanse hebbedingetjes! Mijn eerste souvenirs is binnen :D Vanavond hebben we voor het eerst gebraaid (bbq’en op z’n Zuid-Afrikaans). De twee zoons en twee kleinzoons van Colleen kwamen ook langs, met hun twee honden. Het was een gezellige, maar hectische boel. Inmiddels is de rust weergekeerd!

Morgen weer naar school, hopelijk weet ik dan in welke klas ik stage loop! Woensdag en donderdag zijn de zwemwedstrijden, waarschijnlijk ga ik de woensdag mee.

Wist je trouwens dat ze hier twee stoplichten hebben voor één rijbaan? Als je vooraan bij een stoplicht staat, rij je door tot je de eerste niet meer kan zien. De tweede staat aan de andere kant van het kruispunt, dus kijk je daar gewoon naar!

De foto’s komen (net als vorige week) in de loop van de week online!

Heel veel liefs!

1. Paulien Schonewille:
    19 februari 2017
    Wat heb je ontzettend veel gedaan en gezien! De Tafelberg was wel, letterlijk en figuurlijk, het hoogtepunt van deze week. En wat was dat vreselijk spannend! Blij dat het met Stefan allemaal toch nog meevalt. Heb al even mogen genieten van je foto's; fantastisch!!!
  2. Karin Oldemenger:
    19 februari 2017
    Weer leuk om jouw verhaal te lexen en ja je maakt nog eens wat mee met die zoon van meMaar gelukkig goed afgelopen
  3. Willy:
    20 februari 2017
    Wat heerlijk dat je naast school zoveel tijd hebt voor het ontdekken van dit prachtige land! Wat een heerlijk uitgebreid verslag met fantastische foto's!
  4. Rachelle:
    20 februari 2017
    Hahahaha ja dat tuigje heet een gordel, hoe weet je dat toch zo? groetjes van je Nederlandse kliminstructrice x
  5. Willeke:
    21 februari 2017
    Fantastisch allemaal Nadinja!
  6. Diana Lunding:
    23 februari 2017
    WAUW! Wat beleef je toch veel en wat zie je fantastische dingen! Leuk om je verhalen te lezen! Je geniet met volle teugen, ga daar vooral mee door,lieve Nadinja!