Week 1 - Spaans lessen, sunsets en nieuwe mensen ontmoeten

1 maart 2022 - Jac贸, Costa Rica

Hola a todos!聽

Het was een mooie en volle week! Daarom nu pas mijn eerste blog. Maar dat is een goed teken, toch? 馃槂

S谩bado (zaterdag) 19 de febrero 2022

De reis is officieel al begonnen! Samen met mama naar Amsterdam om daar eerst nog Majlen's verjaardag te vieren en om de volgende dag op tijd naar Schiphol te kunnen gaan. Na een heerlijk bezoekje aan het pannenkoekenhuis zijn we redelijk snel ons bed in gedoken (na een lekkere warme douche).聽

Domingo (zondag) 20 de febrero

Zondag werden we allemaal moe wakker... Onrustig geslapen, niet meer dan logisch lijkt me! Op het vliegveld heb ik m'n rugzak laten inpakken. En daarna afscheid genomen van mama en Majlen. En dat zonder ook maar een traantje te laten! Bij de douane werd ik gefouilleerd en mijn tas werd gecheckt op drugs... Gelukkig was alles goed, ik had ook niet anders verwacht! De tijd vloog voorbij op het vliegveld, want het was wel een eindje lopen naar de goede gate. In het vliegtuig zat ik naast een stelletje, maar daar kwam weinig zinvols uit... Behalve dat ze uit Luxemburg kwamen... Op af en toe een hobbeltje in de lucht na een prima vlucht! Hoewel... Er was blijkbaar iemand die het een goed idee vond om te gaan roken op de wc... Na een soepele landing rond 2 uur 's middags (lokale tijd) moesten we nog even wachten tot onze gate vrij was. Eenmaal uit het vliegtuig stonden we in een enorme rij voor de immigratie... We moesten een QR code van de Health Pass laten zien. Als die groen kleurde op de telefoon was het goed. Maar de mijne kleurde rood...! Help! Ik moest met een mannetje mee. Een ander mannetje vertelde me dat ik in een grote bus moest plaatsnemen. De bus werd bestuurd door weer een ander mannetje. Die dropte me 200meter verderop. W茅茅r een ander mannetje haalde me uit de bus en met hem moest ik wat formulieren invullen. Toen was de QR code ineens wel groen. Wat er nou mis was... Geen idee. Ik mocht weer terug naar de lange rij. Daar ontmoette ik een vrouw, Kensley. Ze had een heel schattig hondje bij zich, Diego. We hebben gegevens uitgewisseld en misschien gaan we elkaar nog eens zien! Na 2 uur in de rij te hebben gestaan was het tijd voor een nieuwe stempel in m'n paspoort! Bagage ophalen en proberen om de bus te halen! Maar dat was wel erg optimistisch achteraf... De bus was ver te zoeken. Ik moest er met een taxi heen. Ik kon de bus van 7 uur nemen! Voor maar 2475 colones (ongeveer 4 euro) had ik een busrit van 2 uur geregeld. In Jac贸 moest ik nog een stukje wandelen. Hostel de Haan kon ik snel vinden! Een hostel met een surfende haan, zie foto's! Daar verblijf ik twee weken. Ik slaap met Theresa (Duits), een Zweed (waarvan ik de naam niet kon verstaan) en nog een ander meisje op de kamer. Ik was wel heel erg toe aan een lekkere douche! Die bleek koud te zijn... Maar dat is hier niet zo erg!聽

Lunes (maandag) 21 de febrero 2022

Wakker worden in Costa Rica, toch wel een vreemd idee hoor! Dat gebeurde al om half 6. Daarvoor ook al een paar keer wakker geweest, lang leve de jetlag. Dan maar een wandelingetje naar het strand (lees: 100m wandelen). Wat heerlijk! Het was er zelfs om 6 uur 's ochtends al warm! Zweten! Daarna samen met Theresa naar de taalschool, Academia Tica, te lopen. Het was ook haar eerste dag! Bij Academia Tica ontmoetten we de andere nieuwe studenten. Naar aanleiding van een gesprekje (wat de mondelinge toets was) werden we ingedeeld bij de juiste klas, op je eigen niveau. Ik start op A1.2 samen met Vera (Nederland). Samen met Wiebke (Duitsland), Yarden (Isra毛l), Lisa (Nederland) volg ik de lessen van Andrea. Gezellige meiden bende! Na de les waren we vrij om te gaan en staan waar we wilden. Dat was om 11.40u. Een beetje shoppen, beetje eten, beetje strand, veel zonnebrandcreme smeren, samen met Theresa.聽

Om 4 uur moesten we (Vera en ik) bij de Surfer Factory zijn. Ricardo (surfinstructeur) vertelde ons de basics die we eigenlijk al wel wisten. Daarna het water in... In een woord... Magisch! Met de zonsondergang, wauw! We moesten soms wel lang wachten op de goede golf, maar dat was het waard! Volgens Ricardo was ik erg flexibel in de knie毛n en heb ik een goede balans :) hij zei na een paar golven: 'I've never seen anyone this happy!'. Na het surfen gingen we uit eten met de nieuwe mensen van Academia Tica en Erwin (hij leert al langer Spaans): Justin (Duitsland), Erwin (Zwitserland), Ina (Duitsland), Vera, Claire (een vriendin van Justin). Later kwamen er nog 2 vrienden van Justin. Voor het eerst de Costa Ricaanse specialiteit arroz con pollo geprobeerd (rijst met kip), heerlijk! Oftewel, een gezellig eerste avondje in Jac贸!

Martes (dinsdag) 22 de febrero聽

Vandaag begon met een idee van gisteren... Hardlopen met Erwin om 6 uur. Met die jetlag was dat vroege opstaan niet zo erg! De warmte echter wel! Jeetje.... Wat zweten! Een uurtje gelopen, gauw douchen en door naar Academia Tica. Weer hetzelfde groepje als gisteren alleen Julia (Nederland) kwam ons vergezellen. In de pauze kwam ik Martijn tegen. Via de organisatie Interlanguage ben ik in Nederland in contact gekomen met Martijn's moeder. Zijn telefoon was gestolen, dus ik heb twee nieuwe telefoons meegenomen naar Costa Rica die z'n moeder mij had gebracht. Nu is hij weer bereikbaar!聽

Na de les zijn Vera en ik naar een hostel gegaan met een hele gezellige, chille sfeer en een zwembad! Daar hebben we nog wat Spaans geoefend. Daarna was het tijd voor surfles 2.0! Weer met Ricardo. Het was weer heerlijk! Met zonsondergang! Helaas konden we geen ritje terug krijgen, zoals maandag. Maar we mochten op de fiets terug naar de Surfer Factory! Wat ook heel leuk was! Van dat surfen krijg je trek! Dussss.... Sushi tijd! Er bleek een feestje te zijn in de appartementen waar Vera verblijft. Daar hebben we nog even wat gedronken. Rond 12 uur toch maar ons bedje opgezocht, want woensdag moeten we gewoon weer naar school!

Mi茅rcoles (woensdag) 23 de febrero聽

De dag begon dit keer niet met hardlopen maar met Spaans. We waren met 4 studenten, Wiebke en Lisa waren afwezig. Dit keer mochten we binnen zitten, in een kamer met airco! Wat een verschil, het was bijna te fris... Na de lessen was het tijd voor een powernap, maar... Note to self: powernappen in een hostel werkt niet. Er komen en gaan steeds mensen. Iedere week zijn er twee activiteiten die aangeboden worden door Academia Tica. Vandaag stond op de planning: Costa Ricaans koken. En wel Patacones, wat heerlijk! Een soort bakbanaan, die werd in olie gebakken en daarna platgemaakt. De tomaten, ui, paprika, avocado, koriander moesten gesneden worden. De limoen moest geperst worden en daarna werd alles bij elkaar gegooid. Veel zout er doorheen en dat werd op de platte bakbanaan geschept, een beetje gepureerde bonen, en smullen maar!!! Het was heerlijk! Daarna gauw door naar de surfles! Dat was weer genieten, maar de golven waren wat minder. Ze sloegen vaak in een keer om... Weer geen ritje naar de surfschool, maar wel een prachtige wandeling met zonsondergang op het strand. Er slapen twee nieuwe mensen (Fransen) in onze kamer. De Zweed en het meisje dat ik nooit heb gezien zijn weg. 's Avonds weer uit eten met Vera, Justin, Ina. Daarna met een goed gevulde maag op tijd naar bed.聽

Jueves (donderdag) 24 de febrero聽

Weer op pad met Erwin, rondjes hardlopen. Dit keer al om 5.45, omdat ik vorige keer wel erg moest haasten. Iedereen was weer aanwezig, behalve Julia... We hebben Jenga met nummers gespeeld. Super leuk! Als je een blokje pakte, moest de andere uit je team het nummer in het Spaans zeggen. Cijfers tot 55. Leuke manier van leren! Daarna heb ik het spel Dobble ge茂ntroduceerd waarbij we veel nieuwe Spaanse woorden hebben geleerd (dankjewel Rachelle!). Daarna heb ik spontaan besloten me in te schrijven voor het ziplinen. Ina ging ook, dus ik was in goed gezelschap! Toen we de uitleg kregen over het ziplinen was ik lichtelijk afgeleid door een leguaan van meer dan een halve meter... Maar wat was het ziplinen leuk! Wat ontzettend gaaaaaf! Over en door de bomen. Bij een stuk mocht je zelfs ondersteboven ziplinen! 馃槺 De foto's hebben we uiteraard gekocht. Voor de verandering zijn we deze avond niet uit eten geweest maar heb ik zelf een pasta gekookt. Gezellig aan de babbel in het hostel! Wat een drukte zeg, ik moest een behoorlijk poosje wachten op een pan... Maar het is gelukt uiteindelijk, ik hoefde niet met een lege maag naar bed!

Viernes (vrijdag) 25 de febrero

Om 6 uur was ik weer wakker... Pff die jetlag... We waren weer met z'n 5en, Julia was er niet... Om 10 uur was er bij Academia Tica een soort afscheid en huldiging voor iedereen die voor het laatst was. Dat doen ze iedere vrijdag. Je mag dan een speech voorbereiden in het Spaans en deze aan iedereen voorlezen. Leuk om de verschillende niveaus te horen! Volgende week is het mijn beurt... Tijd om bij het zwembad te gaan chillen, met Yarden, Vera en Theresa. Heerlijk! Om 4 uur hadden we afgesproken om naar El Miro te wandelen/hiken. Met een groepje (Erwin, Vera, Paulien, Ina, Dafne, Lucy en ik) gingen we de berg op om de zonsondergang (el atardecer) te bekijken. Wat zijn die hier geweldig mooi! Met wat lekkers, wijn en sangr铆a is het feestje compleet! Paulien (ken ik van T&F camps) was net in Jac贸 aangekomen dus die ging ook mee de berg op. Na de zonsondergang gingen we in het donker naar beneden. Gelukkig hadden we lampjes mee! Gauw naar huis om te douchen, want dat was absoluut nodig! En daarna eten! In een Mexicaans restaurant. Hahah wat hebben we gelachen! De bediening was aan het zingen en dansen. En trokken ons een voor een mee de dansvloer op! Ge-wel-dig! Er zou nog een feestje zijn bij de appartementen van Academia Tica. Maar Vera, Ina, Paulien en ik hebben uiteindelijk ons eigen feestje gebouwd: op de trap diepe gesprekken met elkaar gevoerd. Al met al, een heerlijk dagje.

S谩bado (zaterdag) 26 de febrero

Zaterdag was het helaas al tijd om afscheid te nemen van Theresa. Nog even op het strand gezeten, m'n avonturen opschrijven, Spaans leren en daarna op naar Playa Mantas/Playa Blanca met hetzelfde groepje als gisteravond. Wat een plek! Playa Mantas is blijkbaar een local beach. Playa Blanca was toeristischer maar had wat meer schaduw plekken. In de zon wilde je niet liggen, daar zou je wegsmelten... Op Playa Blanca hebben we de hele middag gelegen op 4 bedjes die precies naast elkaar stonden. Gelukkig kwam er een man met empanadas langs. We mochten namelijk niet naar het restaurant dat bij een hotel hoorde. Dat was alleen voor hotelgasten... Verder was er geen restaurant in de buurt. Dus we waren erg blij met de empanada man! We hebben er gesnorkeld, en raad een wat ik heb gezien...?! ......... Een schildpad!!!!! En een kleine rog van ongeveer 20cm, een dode kreeft van wel zo'n 30cm, en heel veel kleine visjes, mooie blauwe bijna lichtgevende visjes en zee-egels. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij de Green Room. Hier had Vera goede verhalen over. En ze had gelijk! Leuk plekje met live muziek, mega Jenga en het spel Uno (alleen dan een andere versie: Qxuno). Na het eten waren we allemaal moe van het strandhangen. Dus toen maar ons bed opgezocht en gauw naar dromeland gegaan.聽

Domingo (zondag) 27 de febrero

Zondag eerst lekker uitgeslapen (tot half 8...), ja dat is uitslapen hier. Het was tijd om te surfen! Tussen 10 en 2 zouden de golven het beste zijn. We hoorden dat er een surf wedstrijd was in Playa Hermosa, dus daar wilden we om 2 uur zijn. Dus om 10 uur lagen Vera en ik in het water. Goed ingesmeerd, paarse wangetjes van de surf-zonnebrandcr猫me. Maar dat was niet genoeg blijkbaar... In de loop van de dag kleurden m'n armen, benen en rondom m'n ogen rood... Dat is dus het verschil tussen surfen op de Canarische eilanden en Costa Rica. Bij Playa Hermosa bleek helaas geen surf wedstrijd te zijn... Maar wel een hele gezellige tent, Vida Hermosa. Waar ze mega lekkere nachos, smoothies, cocktails en ander lekker voedsel hebben! Twee kleine kraampjes met sieraden. Dus daar hebben we bijna allemaal wat gekocht! Samen met Ina, Vera, Paulien, Alejandro (nieuwe kamergenoot uit Colombia) hebben we er een feestje van gemaakt! Met een DJ, slackline, vuur, en heel veel dansende mensen.聽

Lunes (maandag) 28 de febrero

Tijd voor Academia Tica, ik had er weer zin in! Een nieuwe lerares, Josephine. Bijna hetzelfde groepje alleen Wiebke heeft vorige week afscheid genomen. Paulien kwam ons na de pauze vergezellen! Haar Spaans niveau is dus ongeveer net zo hoog als dat van ons, gezellig! Net nog even geshopt met Vera, alle (toeristische) tentjes langs. En genoten van de zonsondergang vlak bij m'n hostel.聽

Volgende week weer een nieuwe blog! Tot dan!聽

Pura vida! 馃馃徏聽

El Miro

Foto鈥檚

1. Paulien Schonewille:
    1 maart 2022
    "I've never seen anyone this happy!", dat geloof ik! Intens genieten van alle mooie momenten! 鈾ワ笍
  2. Run Han Run:
    1 maart 2022
    Tjonge - dat is wel afzien hoor.
    Geniet er van!
  3. Sandra Schonewille:
    1 maart 2022
    heerlijk om je verslag te lezen, ik zied het voor me hoe jij aan het genieten bent.. met een grote smile op je gezicht. Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar je verdere belevenissen...
  4. Van Deelen Frouke:
    1 maart 2022
    Wow wat een heerlijke manier om de taal te leren 馃榾! Top dat we t op deze manier kunnen meebeleven 馃帀 geniet ervan 馃槝
  5. Rachelle:
    1 maart 2022
    Hahah ik wist wel dat Dobble van pas zou komen 馃槅. Zo heerlijk al die verhalen 馃槏
  6. Rita van Deelen:
    6 maart 2022
    Ik geniet van je verhalen. Zo fijn dat je het zo goed ervaart. We kunnen op deze manier met je mee reizen. Heel veel plezier. Ben reuze benieuwd naar het vervolg van dit epistel.
  7. Diana Lunding:
    6 maart 2022
    Wat heerlijk genieten! En wat leuk om door je verhalen zo mee te kunnen leven! Ik ben benieuwd naar nog meer belevenissen! Geniet ze!