Week 3 - Surf, ATV, Montezuma

14 maart 2022 - Montezuma, Costa Rica

Hiiiii everyone!

Wat vliegt de tijd zeg! Week 3 alweer achter de rug!

Lunes (maandag) 7 de marzo

Rond 8 uur werd ik uitgerust wakker. Maar helaas zonder water... De 2 kranen en de douche werkten niet. Na drie keer doorspoelen deed de wc ook niks meer. Een ontbijtje bij the Bakery, een cafeetje met geweldig lekkere dingen! We (Ina en ik) hebben alles gedeeld: een bagel met kaas, avocado, ei, en nog veel meer lekkere dingen, en American pancakes met aardbeien, banaan en karamel saus. Wat hebben we daar goed van genoten zeg! Daarna ben ik wat shopjes afgegaan. Niet allemaal, want dat was veel te warm en best een eindje lopen in de brandende zon. Meer dan een herbruikbaar rietje (en schoonmaak stokje) heb ik niet gekocht. Daarna terug naar de Airbnb, om mog even een half uurtje te slapen vóór de surfles! Onze surfinstructeur was een typische chille surfer, hij heette Cheka. Samen met Samira (Duitsland) en Ina volgden we de les. Samira en Ina hadden nog nooit eerder gesurfd. Het niveau lag dus een beetje uit elkaar. Maar wel leuk om hun eerste les te kunnen meemaken! Morgen krijg ik waarschijnlijk op een andere tijd les, zodat ik de golven met wat meer uitdaging kan (proberen te) pakken. Na het surfen zijn we het zoutwater zwembad bij de Airbnb ingedoken. Een douche zat er niet in, want blijkbaar zat nu het halve dorp zonder water... Daarna genoten van de altijd betoverende zonsondergang ♥️ Ondertussen de surfende surfers zien surfen, wauw! De een nog beter dan de ander. Cheka liet zijn kunstjes ook even zien! Leuk om wat locals te herkennen! Daarna op aanraden van Cheka en zijn vrienden bij Drifts gedineerd. Na het eten, en twee cocktails later volgden er diepe gesprekken die we tot het eind van de avond voortzetten. En gelukkig konden we de dag afsluiten met een douche, want er was weer water!

Martes (dinsdag) 8 de marzo

De wekker ging al om 6.15, want om 7 uur had ik met Cheka afgesproken om te gaan surfen. In verband met de getijden was dat de beste tijd. Zo'n 2 uur voor het volledig vloed is. Wat een golven zeg! Best een beetje intimiderend, maar wat was het gaaf! De eerste golf ging gelijk al geweldig! Alleen.... Brak m'n leash (waarmee je vast zit aan je board) gelijk bij de eerste golf toen ik van m'n board sprong... Oeps! Kon ik niks aan doen, maar toch wel even balen. Cheka had gelukkig snel een andere geregeld. Gauw weer het water in! En daarna pakte ik de ene golf na de andere. Wat heerlijk! Cheka zei dat hij niet had verwacht dat ik zoveel golven zou pakken 😃 Na de les zei hij dat ik 's middags ook wel weer meeocht surfen met Ina en Samira. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Maar eerst was het tijd voor een ontbijtje. Dit keer maakten we die zelf. Havermout met banaan, passievrucht, granadilla, en een of ander gezond poedertje van Ina. Heerlijke combi! Om 2 uur was het tijd voor surfles 2! M'n armen kon ik al wel wat voelen van de eerste surfsessie, maar dat is niet zo gek natuurlijk. Ik moest behoorlijk peddelen en kreeg een paar behoorlijke wipe-outs te verduren in de ochtend. Vanmiddag stond er veel stroming. Dus zodra we een golf gepakt hadden, was het tijd om over het strand terug te waggelen naar de plek waar we begonnen waren. Oftewel: rondjes wandelen/surfen. Maar het was weer heerlijk! Een dagje optimaal van de golven genoten. De volgende afspraak was pas 's avonds: de zonsondergang! De casado (rijst met bonen, kip en groente) die ik na de zonsondergang had besteld was me iets te veel, maar wel heel erg lekker (zelfs de bonen waren lekker)! Daarna op zoek naar een feestje, maar dat bleek lastiger dan gedacht... De plek waar we eerst naar toe wilden (Banana beach) bleek geen feestje te vieren. De volgende, Ituana, liet ons niet 'binnen'... Het was blijkbaar al te vol of iets dergelijks. Daar hebben we een poosje op het strand gezeten, waarna we besloten om maar lekker ons bed in te duiken.

Miércoles (woensdag) 9 de marzo

Uitslapen blijft lastig hier. Niet heel goed geslapen en dat terwijl ik best een actieve dag had gisteren... Na weer een lekker zelfgemaakt ontbijtje heeft Ina haar was opgehaald en heb ik m'n tas een beetje opgeruimd. Niet dat dat wat helpt, want 10 tellen later is het alweer een bende. Daarna besloten we op verkenningstocht te gaan, hiken! Dat bleek een groter avontuur te zijn dan we hadden verwacht. We klommen omhoog en genoten van de uitzichten. Wetende dat we nog ergens een weg naar beneden moesten vinden. Maar na een tijdje begonnen we te twijfelen, zou er wel een pad zijn dat ons weer terug leidt naar Santa Teresa...? Toen na een tijdje het pad ophield en we een aapje of toch een wasbeer zagen werd het wel spannend. We zagen ineens twee mannen die aan het werk waren. In de jungle, met machetes... Was het verstandig om die mannen de weg te vragen? Misschien niet, maar we hebben het toch gedaan 🙈 Met ons beste Spaans probeerden we duidelijk te maken dat we het pad naar de weg zochten. Toen we twijfelachtig naar het wel erg stijle pad keken dat de man ons wees, besloot hij ons voor te gaan (ja, met z'n grote machete). Hij daalde snel af, ik vroeg me af hoe hij dat deed met de grote laarzen die hij droeg. We konden zijn tempo niet bijbenen, dus hij moest steeds op ons wachten, de arme man. 😂 Uiteindelijk na een lange, steile afdaling kwamen we bij de weg die ons naar Santa Teresa bracht, joepie!!! We boden de man 2000 colones aan (ongeveer 3 euro). Maar dat wilde hij absoluut niet hebben. Na flink aandringen ging het geld toch z'n broekzak in. Bij Santa Teresa kwamen we langs the Bakery waar we onszelf hebben verwend met een heerlijk broodje. De douche werkte weer niet zoals die zou moeten werken... Een paar druppels kwamen eruit, waarmee we het ergste vuil hebben afgespoeld. Maar een normale douche was wel fijn geweest. Na dit 'drama' zijn we over het strand gewandeld op zoek gegaan naar een schaduwplekje waar we de rest van de middag hebben doorgebracht. Een kokosnoot leeggedronken, een zak chips en een zakje snoepjes leeggegeten. Tijd voor de sunset op het strand. En na het eten en weer wat diepe gesprekken, afscheid genomen van Samira. Terug naar de Airbnb over de gevaarlijke zandweg, waar iedereen overheen scheurt met een motor, quad of te grote auto.

Jueves (donderdag) 10 de marzo

Een chill ochtendje (zoals de meeste ochtenden hier). Om 8.15 werd ik wakker, uitslapen noem ik dat hier. Rustig een ontbijtje gemaakt, een mooie vogel gespot en om 11 uur begon onze surfles met Cheka. Dit keer maar wel weer m'n lange broek aan gedaan, want surfles in de brandende zon, op zee, op het warmste moment van de dag dan verbrand je snel! Dit keer niet verbrand! 🥳 De surfles ging weer lekker, maar niet zo lekker als dinsdagochtend. Maar toen was ik ook echt on fire! Na de surfles gebabbeld met Cheka (40) en zijn vriendin. Daar heb ik een kolibrie gezien, wat een bijzonder (klein) vogeltje! Bij de lunch de tweede bijzondere vogel gezien, een met blauwe kleuren. Toen we onszelf hadden volgepropt met casado en arroz con carne was het tijd om te shoppen. Ina had nog een bikini topje nodig en ik een simkaart. Verschil moet er zijn toch? 😜 Die simkaart bleek nog een heel gepruts. Het lukte me zelf niet want alles was in het Spaans. Dus ik ging terug naar de winkel. De man achter de kassa heeft wel een kwartier getelefoneerd met mijn telefoon om het te regelen, super lief! Uiteindelijk deed ie het! Joepie!!! We hebben ook geregeld dat we morgen een quad gaan huren! Ik heb m'n bustijden gecheckt voor als ik zondag naar Montezuma ga. Daarna hebben we onder het genot van nacho chips, avocado en tomaat genoten van de zonsondergang het was weer betoverend!

Viernes (vrijdag) 11 de marzo

Oef wat ging die wekker vroeg. Om 7 uur (2 uur Nederlandse tijd) had ik afgesproken om te bellen met Hilde en de klas. Dit keer was ik op het grote bord te zien en kon iedereen me goed horen en zien! Een aantal vragen die voorbij kwamen: hoeveel restaurants zijn er? Hoe blijft het zwembad zo schoon? Slaap je buiten? Daarna heb ik ze een granadilla laten zien. Een vrucht zo groot als een sinaasappel, maar je moet hem pellen. Dan komen er pitjes tevoorschijn die lijken op de pitjes van passievrucht. Na het bellen heb ik met Ina wat yoga oefeningen gedaan bij het zwembad, hebben we ontbeten en zijn we naar het strand gegaan om te chillen. Daar heb ik m'n verhalen even bijgewerkt want ik liep een paar dagen achter... Op weg naar de lunch plek waren we een beetje in de war. Eerst naar rechts gelopen, dat bleek de verkeerde kant... Toen een heel eind naar links gelopen, maar dat was ook niet de goede kant... Bleek Soda Playa Camren toch rechts te zitten. Na het eten snel naar huis om te douchen want dat was nodig! Wat een stof...! Om 3 uur werd onze quad gebracht. Dat was natuurlijk 3 uur, Tico tijd... Iets na half 4 kwam er een onverstaanbare man op een quad. Hij vertelde in zeer gebrekkig Engels hoe de quad werkte. En na een tijdje begrepen we hem! Voorzichtig proberen zat er niet in , niet in het altijd drukke Santa Teresa... Gelijk naar Malpaís! Onderweg kwamen we een soort carnavalsoptocht tegen. Geweldig (zie filmpje)! We hebben maar even meegelopen en gedanst. Daarna door naar een strandje, weer naar het carnavalsfeestje dat ons blijkbaar was gevolgd. Wat lekkers gekocht in Malpaís voor onze meeting met de sunset. Daarna in het donker op de quad weer terug. Gelukkig zat er goed licht op, alleen een zonnebril tegen het stof is niet zo handig als het donker is... But we made it! Nog even langs een surf shopje en toen de steile weg naar boven, naar onze Airbnb! Spannend, maar het lukte! Lekker gedoucht en toen ons bed in gedoken!

Sábado (zaterdag) 12 de marzo

De wekker ging weer vroeg want vandaag wilden we onze tijd goed benutten! Op pad met de ATV! Mijn tas achterop omdat het anders wel heel erg krap werd op de quad met z'n tweetjes. Op naar National Park Cabo Blanco! Onderweg hebben we de eerste aapjes al gespot! Een paar keer was het even prutsen hoe die ATV nou precies werkte. Maar dankzij een lieve man die ons hielp toen we vast stonden op een steile helling konden we toch weer verder! Thanks German guy! In Cabuya (vind ik zo'n leuke naam 😂) besloten we eerst naar het nationale park te gaan en daarna zouden we wel zien waar we nog aan toe kwamen. Het park kostte 12$, maar dat was het dubbel en dwars waard! Door de jungle naar het strand, 5km heen, 5km terug. Daar stond 4 uur voor maar wij deden dat in 3:15 uur 💪🏼 Onderweg kwamen we witschouderkapucijnaapjes tegen, en een aantal hele mooie blauwe vlinders. Wauw! Nadat we ons behoorlijk in het zweet hadden gewerkt moesten we nog 4km naar het strand 😂 ontzettend zweten, maar na ruim 1,5 uur konden we van de zee genieten. En dat hebben we gedaan! Wauw, wat een paradijs zeg, zo mooi! Daar hebben we een groot stokbrood met avocado en tomaat klaargemaakt en opgepeuzeld. Nadat onze kleding een beetje gedroogd was, gingen we weer terug. We zagen 2 hertjes, heel veel vogels, ook gewone duiven, we hoorden de brulapen, maar die speelden verstoppertje met ons. Af en toe zagen we wat bomen bewegen, en zagen we een zwarte schim. Vlak daarna zagen we een soort mega cavia, later opgezocht wat het was: een agoeti! De terugweg was nog meer zweten. Op het warmste moment van de dag, maar wel lekker in de schaduw van de enorme bomen. Wat bestaan er trouwens verschrikkelijk veel kleuren groen! 😍 Toen we terug waren bij de plek waar we waren gestart konden er ons vochtgehalte weer aanvullen. Eerst met water, toen door naar een restaurantje voor een lekkere koude smoothie! Nog even een kijkje genomen bij Cemetery Island. Daar kun je naartoe lopen als het eb is. Maar wordt het vloed, dan zit je vast op het eiland... We konden er helaas niet meer heen, want de ATV moest om 4 uur weer terug gebracht worden. Gauw terug gecrosst naar Santa Teresa, over alle zandpaden. Nog even naar Kina, een leuk surfwinkeltje volgende de vriendin van Cheka. Toen de ATV terug gebracht en naar huis om te douchen. Nina (van de Airbnb) vertelde ons dat er een marktje was bij het strand. Dus na de lekkere douche zijn we daar naartoe gegaan, een knus marktje. Met een kokosnoot in de hand, keken we naar de sunset. Het was een mooie laatste sunset in Santa Teresa! De avond afgesloten bij Soda Playa Carmen. Waar het super druk was! Toetje gehaald bij de supermarkt, gepind en nu chillen bij de Airbnb. Want we zijn moe, na een dag warmte, 10km wandelen, stof, zweten, zoeken naar dieren, enzzzz. Een geslaagde laatste dag in Santa Teresa!

Domingo (zondag) 13 de marzo

Wat een dag zeg! Het begon met afscheid nemen van Ina. Die me daarna toen ik op de bus aan het wachten was nog m'n handdoek bracht, want die was van het muurtje afgewaaid... Thanks Ina! Maar de bus kwam niet... Een uur gewacht met een meid uit Litouwen. Uiteindelijk hebben we besloten om te gaan liften... Spannend...! Uiteindelijk stopte er iemand, hij ging naar Cabuya en vertelde ons dat er vanaf daar wel een bus gaat. Dus zijn we bij hem in de auto gesprongen. Hij vertelde dat hij uit Argentinië kwam en nu bezig is met twee projecten, een huis in Santa Teresa voor hemzelf en een in Cabuya voor z'n familie. Hij dropte ons bij een restaurantje in Cabuya. De Litouwse en ik een smoothie bestelden. Want de bus zou pas over een half uur komen (bleek 45 min te zijn). Na een enorm hobbelige reis kwamen we aan in Montezuma. Wat een plaatje als je er aan komt rijden! De bus stopte op nog geen 50 meter van mijn hostel. Wat wel een erg simpel hostel blijkt te zijn... Ik slaap met 3 Scandinavische meiden op de kamer. Het is er goed warm, en er is maar één ventilator. Geen spiegel, de douche in de badkamer doet het niet, dus we moeten de gezamenlijke douche gebruiken. Maar wel met een ontbijtje 's ochtends! Even op het strand rondgehangen en toen gekeken naar een bioluminescence tocht (zoek maar eens op 😍). Ina had me aangeraden om zo'n tocht te doen. Morgen zou de laatste dag zijn voor de bioluminescence vóór de volle maan, want als het te licht is, kun je het niet zien. Spontaan besloot ik om vandaag nog te gaan! Over een kwartiertje zou ik vertrekken! We werden opgehaald, en teruggebracht, ideaal want het was best een eindje met de auto! Op locatie kregen we een coco loco (kokosnoot met een beetje alcoholische drank erin). Samen met een ouder stelletje, 3 jongens, en een gezin stapten we in een bootje dat ons naar een afgelegen strand bracht. Daar kregen we fruit: ananas en watermeloen. En dat terwijl de zon langzaam onder ging. Toen het donker genoeg was stapten we weer in het bootje en nog geen 50 meter van de kant begon het al te gloeien... Een man sprong het water in, en hij gaf licht! Wat ontzettend bijzonder om dat te zien. We sprongen allemaal het water in en konden met eigen ogen de mini lichtjes waarnemen. Zodra je bewoog, begon het water om je heen te glinsteren. Deed je je arm boven het water, zag je de lichtjes naar beneden druppelen. We kregen een duikbril en onder water zag het er nog bijzonderder uit. Je kon iemand in het pikkedonker zien zwemmen. Zoiets moet je zien... Ge-wel-dig! Ik kon het niet op de foto zetten, maar ik heb optimaal van het moment genoten! Daarna met de drie jongens uit eten geweest bij een Soda en ik heb Dobble weer eens geïntroduceerd. Wat hebben we gelachen! Mooie eerste avond in Montezuma! Morgen naar de watervallen. En wie weet wat nog meer...

Tot woensdag verblijf ik hier, dan reis ik door naar Tamarindo. Waarbij ook weer drie nachtjes blijf. En waar ik dan naar toe ga, geen idee!

Fun facts about traveling (in Costa Rica)

• Soms moet je best wel moeilijke keuzes maken, zoals: hoelaat gaan we eten, waar spreken we af, eerst een duik in de zee of eerst een kokosnoot?, wat gaan we eten, wat gaan we (morgen) doen, welk fruit wil ik in de smoothie.
  • Wc papier mag je nooit in de wc gooien. Dat was best even wennen...
  • You never know what's gonna happen next
  • In Nederland voel ik me klein, hier.... totaaaaal niet
  • Cheka: 'Don't fight with the ocean, just dance with her!'
  • Wist je dat ze hier geen vloeibaar afwasmiddel gebruiken, maar aan een bakje met harde schoonmaak-substantie. Daar haal je je schuursponsje doorheen en poetsen maar!

Tot volgende week maar weer!

Liefs y un beso!  😘

1. Paulien Schonewille:
    14 maart 2022
    Wááááuw, zelfs gezwommen in de bioluminescence, wat een ervaring!
    En eh, liften, mag dat van je moeder??? (of deed ze dat stiekem zelf vroeger ook...?)
  2. Rita van Deelen:
    14 maart 2022
    Om
  3. Run Han Run:
    15 maart 2022
    Wat een geweldige belevenissen zeg -super.
    En dan klagen dat het 'alweer 3 weken' is. Je hebt nog even de tijd hoor! #jaloers
  4. Christa:
    15 maart 2022
    Nadinja , wat maak jij leuke / spannende avonturen! Wat fijn dat wij zo mee kunnen genieten!!..en 3 weken...dat is een halve zomervakantie.....HIHIHI
  5. Rachelle:
    15 maart 2022
    Het is een wonder.. ze lust zelfs bonen. Misschien moet ik ook maar naar Costa Rica om bonen te leren eten.
    Leuk om dobble telkens weer terug te zien komen. Onze grote gemeenschappelijke vriend👋🏻
  6. Van Deelen Frouke:
    16 maart 2022
    Witschoudercapucijnaapje… da’s drie keer woordwaarde 🤣! Heerlijk om je verhaal te lezen weer.
  7. Jacqueline:
    19 maart 2022
    Wat een geweldige avonturen beleef jij. Levensgenieter! Groot gelijk, je bent maar 1 keer jong