Week 6 - Lake Arenal, La Fortuna, Tortuguero, Puerto Viejo

5 april 2022 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

Halloooootjes allemaal!

Iets later dan gepland, maar hier is weer een samenvatting van wat ik afgelopen week allemaal heb gedaan! Met veel foto's en video's (die nog niet allemaal een naam hebben gekregen).

Genoten in Lake Arenal, raften, hiken en baden in de hot springs in La Fortuna, het kleine paradijselijke Tortuguero ontdekt onder andere met een kayak, en inmiddels ben ik in het chille Puerto Viejo, een plek met veel muggen.

National Park Cahuita

Domingo (zondag) 27 de marzo

Ik had weinig gepland voor zondag. Ik wilde wel graag hardlopen, dus ik maakte een route met best wat hoogtemeters. Omgekleed en daar ging ik... 12 kilometer en 365 hoogtemeters later was ik goed moe! Maar wat een uitzichten zeg! Over het meer van Arenal, geweldig! Een ontbijtje ging er daarna wel in. Voor 9000 colones (zo'n 12 euro) had ik een overnachting met geweldig uitzicht, en het ontbijt zat er bij in. Voor doe prijs wilde ik er nog wel een nachtje bij boeken, dus dat deed ik! Daarna een poos met de beentjes omhoog in de hangmat en m'n belasting aangifte gedaan. Moet ook gebeuren... Daarna bedacht ik dat ik nog wel naar het dorpje verderop wilde lopen. Waar de dichtsbijzijnde supermarkt is. Over de normale weg ongeveer 4,5km, maar volgens mijn kamergenoot (Vincent, Germany) was er een binnendoor weggetje. Dat avontuur wilde ik wel aan gaan! Een half uur later was ik lichtelijk verdwaald... Ik hoorde wat ritselen in de bosjes... Het klonk gelukkig niet als een slang, maar wel als een gordeldier! Gaaf! Die had ik nog niet gezien! Op z'n dooie gemak snuffelde hij wat rond tussen de blaadjes. Na een paar foto's ben ik maar doorgelopen. Hopelijk in de goede richting. Uiteindelijk kwam ik, nadat ik onder wat hekjes en prikkeldraad door was gekropen, aan in het dichtsbijzijnde dorpje (dat niet eens een naam heeft). Ik bezocht er de supermarkt en kocht er een, naar mijn idee, wel verdiend ijsje. Daarna liep ik rond in het dorpje waar je als blonde meid behoorlijk wordt nagekeken... Kinderen beginnen zelfs te zwaaien. Ik voelde me bijna een beroemdheid! Daarna gauw terug naar het ho(s)tel, want de zon ging langzaam onder. Genietend van de kleuren van de zonsondergang kwam ik terug bij het ho(s)tel. De terugweg over de gewone weg, want door de jungle leek me niet zo'n goed idee met de dreigende duisternis... 's Avond ging ik eten met Vincent. Hij had zich netjes aangekleed, want het was een speciale dag voor hem. Het was zondag (dan trakteert hij zichzelf altijd op wat lekkers), hij reist vandaag precies 4 jaar, en het is de laatste dag van de Maya maand. Daar weet hij heel veel van. Interessant! Het duurde even voor ons eten er was. Als goedmakertje kregen we een shotje chili guaro. Een typisch Costa Ricaans shotje. Niet heel pittig, maar je voelt het wel. Na het eten heb ik de sterrenhemel bekeken en daarna dook ik m'n bed in.

Lunes (maandag) 28 de marzo

's Ochtends heb ik niet veel gedaan. Even met het thuisfront gebeld, ontbijtje en bij het zwembad gehangen. Rond het middaguur liep ik naar beneden om de bus naar La Fortuna te pakken. De bus instappen was een hele opgave. Vanaf een soort diepe goot, met een enorme rugzak valt het namelijk niet mee... Maar toen ik eenmaal zat kon ik genieten van het uitzicht over het meer. Dat er toch weer anders uit ziet vanaf de andere kant en vanuit de bus. De vulkaan Arenal kwam steeds dichterbij. Toen pas bestefte ik hoe groot die eigenlijk is. In La Fortuna op zoek naar m'n hostel, maar die was zo gevonden. Een fijn en schoon hostel, en een douche met warm water! Heerlijk! Na de douche wilde ik een rondje lopen door la Fortuna. Maar ik ontmoette Debbie (Nederland) in het hostel, heel random vroeg ze of ik mee wilde naar de waterval. Prima! Daar zeg ik geen nee tegen! Dus even later zaten we samen in de auto (ja, zij heeft een auto gehuurd, ideaal!) naar de waterval. 500 treden naar beneden. Een grote waterval van 70/75m. Het koste 18$ om de waterval te zien... Wel erg duur hoor 🙈 Voor dat geld wilden we wel even zwemmen in het ijskoude watervalwater. Met kippenvel klommen we 5 minuten later weer de kant op en klommen we de 500 treden weer omhoog. Door naar de volgende waterval! Een kleintje, maar wel met een touw om jezelf het water in te slingeren! Plons!! Bij de tweede waterval hoorden we dat er vanavond een feestje zou zijn, Expo San Carlos. Dus we besloten daar heen te gaan! Debbie hoopte daar wat te kunnen dansen, dat doet ze in Nederland vaak. Het was een zelfde soort feest als in Cóbano. Ook met stierrijden, eten, een soort kleine kermis en muziek. Debbie was blij, want er werd gedanst! Uiteindelijk werd ik ook bij de hand genomen en werd me een beetje geleerd hoe ik moest dansen. Ik heb met wel 10 (oude) mannen gedanst volgensmij 😂 Een leuk avondje!

Martes (dinsdag) 29 de marzo

Vanochtend niet zo uitgerust wakker geworden, want we lagen er pas om 1 uur in gisteravond. En uitslapen lukt me hier niet... En... we (Debbie en ik) hadden bedacht dat we vandaag wel naar Cerro Chato konden gaan. Een kleinere slapende vulkaan naast vulkaan Arenal. Je kunt naar boven lopen (lees: klimmen) en de krater bekijken. Er zou in de krater een lagoon zijn met groen water. Daarvoor moesten we dus eerst een heel eind klimmen. Maar dan ook echt een heel eind... We zagen een bordje met verboden toegang. Maar iedereen liep gewoon door. Dus wij ook! Op handen en voeten trotseerden we de hoogtemeters. Maar de afstand schoot maar niet op. Uiteindelijk bereikten we het hoogste punt: 1140 meter 💪🏼 Een enorm groen meer lag in de krater van de vulkaan. We konden nog net vulkaan Arenal half zien voor deze volledig achter de wolken verdween. Toen begon het steile stuk pas echt... Naar beneden, de krater in, op naar het meer! Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Enorme steile stukken, waarbij je je moest vasthouden aan takken waarvan je hoopte dat ze niet zouden breken. Omdat je anders wel heel snel beneden zou zijn... Maar het is ons gelukt! We kwamen bij het meer, hebben er wat gegeten en toen een andere weg weer omhoog. Als je dacht dat het niet nog steiler kon... Toch wel! Een aantal best wel spannende momenten, waarbij ons leven aan een dun takje hing en voeten regelmatig weg gleden. Ik greep me vast aan een boom met prikkels, dus er zaten wat prikkels in m'n hand... Oeps! eruit geplukt en door! 🙈 Gelukkig kwamen we na de klim bij weer uit bij een echt weggetje. Bij een uitkijkpunt konden we het meer nogmaals zien en dit keer de vulkaan oom iets beter! Op naar beneden, dit ging iets sneller dan het klimmen op de heenweg. Na 5 uur en 45 minuten kwamen we weer bij de auto aan. Wat waren we moe! Maar het was het zeker waard! Gauw naar het hostel, douchen en daarna wat eten: een lekkere pasta! Inmiddels was het 4 uur. Ik ben nog even door La Fortuna gelopen, en heb het raften voor morgen geboekt! Spannend! Eenmaal terug in het hostel hoorde ik dat er een groepje naar de hot springs ging. Dus gauw omgekleed en door! Heerlijk gebadderd in de warme rivier, opgewarmd door de vulkaan 😍 We hadden vooraf kaarsjes gekocht, die konden we in de rivier op wat rotsen gezet. Zo leuk en gezellig! Toen we daarna met de Uber terug kwamen in La Fortuna bleek dat de restaurantjes en supermarkten al gesloten waren. Niet zo gek want het was al 10 uur geweest... Dan maar wat chips als avondeten. 🙈

Miércoles (woensdag) 30 de marzo

Om 9.15 zou ik opgehaald worden door een busje om te gaan raften! Wat heb ik me daarop verheugd! Het was natuurlijk 9.15 Tico tijd, dus een half uur later stapte ik in het busje. In het busje ontmoette ik gelijk al wat leuke mensen. We stopten nog even bij een winkeltje om ons om te kleden, eventueel wat eten te kopen, waterschoentjes te kopen en een luiaard op nog geen meter afstand te spotten. Hij lag in een net achter in de winkel. We dachten eerst dat 'ie nep was, en dat ze een grap met ons uithaalden, maar iemand zag hem bewegen en toen we terug kwamen van het raften was hij weg... Verderop kregen we uitleg over hoe je in een raft moet zitten, hoe je moet peddelen, een wat je moet doen als er een bepaald commando wordt gegeven. Tussendoor werden we een beetje afgeleid door een luiaard in de boom, een hele schattige! Maar goed, met z'n vijven en de instructeur, Oso, stapten we in de raft. Daar gingen we! Wat was dat ontzettend gaaf! Ik heb de hele tijd met een big smile op m'n gezicht geraft! Om de beurt mochten we voorop de raft zitten. We moesten ons vasthouden alsof we op een stier zaten. Tussendoor kregen we wat fruit: watermeloen, ananas, mango, en een soort sinaasappel maar wat minder zoet, heerlijk! Toen weer door, en na een tijdje vroeg Oso (beer in het Spaans) of we een 360 wilden proberen. We waren met avontuurlijke mensen, dus dat wilden we wel proberen. Ook al wisten we niet precies wat het betekende. Op zijn signaal moesten we allemaal naar rechts schuiven in de raft. Hops, daar gingen we! Met raft en al ondersteboven 😂 Dat zagen we niet aankomen! Wel een beetje dom, want een ander groepje was hetzelfde overkomen, al vóór de pauze. Maar wat hebben we gelachen! Daarna nog eens met z'n allen naar links. Je voelt hem al aankomen: Plons! 💦 Daar lagen we weer! Geweldig! Na de tijd kregen we een heerlijke casado. Weet je het nog, rijst met bonen, groente, een gefrituurde plátano, en vlees. Met z'n drieën hebben we de foto's van het raften gekocht, zodat we de kosten konden splitten. Na een lange 'power'nap was het alweer tijd om wat te eten. Ik had afgesproken met wat mensen van het raften. Bij een plek waar we de voetbalwedstrijd Costa Rica - Verenigde Staten een beetje konden volgen. Er werd twee keer gescoord en flink gejuicht! Het shotje chili guaro werd besteld en daarna besloten we nog naar de hot springs te gaan. Met z'n vijven (2 Duitsers, Deense, Zweedse, en ik) in een luxe taxi die ons na de tijd ook weer zou ophalen. We hadden bijzondere gesprekken over tampons, geloof en leven na de dood bijvoorbeeld. Om half 1 stond de taxi netjes op ons te wachten, zoals we hadden afgesproken. Morgen weer een nieuwe dag!

Jueves (donderdag) 31 de marzo

Ik liep een beetje achter de feiten aan voor m'n gevoel deze ochtend. Ik voelde me niet zo energiek als de andere dagen. Maar goed, niks aan te doen, en we gaan gewoon door 😃 De bus van 8 uur naar la Fortuna national park was net vertrokken en de volgende ging pas om 12 uur. Volgende keer toch een dag van tevoren vragen hoelaat de bussen vertrekken... Spullen gepakt en dan maar een iets duurdere Uber pakken. Wel een gezellig ritje gehad! Bij het nationale park was het best druk, ik liep achter de andere toeristen aan. Ik heb er niet veel dieren gezien, alleen een soort grote kalkoen en veel vogels. En prachtige uitzichten op de vulkaan en het meer. Verderop kon je een enorme boom bewonderen. Die is al meer dan 400 jaar oud! Behoorlijk indrukwekkend om te zien! Daarna naar nog een ander uitkijkpunt, maar ik moest zó nodig naar het toilet dat ik niet echt van het uitzicht kon genieten. Gelukkig was er bij de ingang van het park een toilet! 🥳 Daarna was het plan om 2 km over de weg naar het andere deel te wandelen. Maar ik was nog niet halverwege of ik werd opgepikt door een leuk Duits stel: Julia en Alex. Ik ben met ze het andere pad gaan bewandelen, en Alex was goed in het spotten van dieren! Hij zag brulapen en toekans! Gaaaaaaaf! Ik had ze allebei nog niet (goed) gezien, dus dat was weer een mooie ervaring! Zo'n honderd foto's verder hadden we alles wel gezien en zetten ze me bij de weg af. Zodat een Uber me daar kon ophalen. Fijn! M'n tas een beetje ingepakt en daarna lekker gegeten, quesadillas! Ondertussen kwam het eventjes met bakken uit de lucht, net als de afgelopen twee avonden. Gelukkig was het weer droog toen ik klaar was om terug naar het hostel te gaan.

Viernes (vrijdag) 1 de abril

De wekker ging vroeg. Ik ging weer bellen met groep 3! Dit keer voor mij nog een uurtje eerder omdat de zomertijd in Nederland is ingegaan... Nu is het dus 8 uur later in het koude kikkerlandje! Dat kan ik nu wel zeggen want op dit moment ligt er sneeuw hoorde ik! Wat een verschil met hier... Ik liet de kinderen de vulkaan zien, die helaas half bedekt was met wolken. Maar ondanks dat waren ze onder de indruk. Na het belletje pakte ik de laatste dingen in, en liep ik naar de bushalte. Ik had eigenlijk nog geen idee hoe ik precies naar Tortuguero moest komen. Ik had het gisteren in m'n hostel gevraagd, maar ze spraken er alleen maar Spaans en de vrouw die me hielp wilde een shuttle voor me regelen. Maar dat kost al snel zo'n 40$... Dat is niet mijn bedoeling. Het plan was dus om naar San Jose te gaan en vanaf daar naar Tortuguero te reizen. Bij de bushalte veranderde dat plan direct al. Een man kwam spontaan naar me toe en vroeg wat mijn bestemming was. Hij zei dat het mooier was om via het binnenland te reizen, door de kleinere dorpjes in plaats van door San Jose. Dus dat deed ik: La Fortuna - Cuidad Quesada (wat een enorme schoolreis bus) - Puerto Viejo Sarapiquí (een normale kleinere en hobbelbus) - Guápiles (met de taxi, want ik had de laatste bus gemist)- La Pavona (met de boot)- Tortuguero! Een lange reis, maar wauw. Wat een mooi plekje is Tortuguero. We (Karsten uit Duitsland en ik) kwamen aan in de haven en werden opgehaald door een vrouw van het hostel. Ontzettend lief! We kregen gelijk een kleine rondleiding in het dorpje (één straat): hier kun je je activiteiten boeken, hier is de supermarkt, en hier zit een leuk restaurantje. Het hostel zag er gezellig uit. Bij de receptie heb ik gelijk m'n tour voor morgen geboekt: kayakken! Een beetje koude douche genomen, maar dat vond ik niet zo erg. Het is hier erg warm! De kamer is wel erg krap, er stonden twee stapelbedden en één twee-persoonsbed. Maar het was een kamer van nog geen 3 bij 5 meter. 😂 Zie je het al voor je met alle bagage? Maar goed, er waren twee ventilatoren, dus ik was al blij! Nog wat gegeten bij een leuk tentje met Karsten en toen m'n bed in gedoken! Want ik was behoorlijk moe van al dat reizen...

Sábado (zaterdag) 2 de abril

Ik had me opgegeven voor een kayak tour. Die startte om 6 uur. Zodat je de dieren nog goed kunt zien. In de loop van de ochtend wordt het namelijk steeds moeilijker om ze te spotten. Dus iets na 6 uur stapte ik in de kayak. En peddelde ik met twee Duitse jongens achter een kano met de tourguide en nog meer toeristen aan. We zagen een heleboel (kleurrijke) vogels, een twee baby kaaimannen van nog geen 30 cm, kleine schildpadjes die in gevecht waren met een grotere kaaiman, vliegende toekans, brulapen, slingerapen, en een luiaard! Mooi hoor! Een goed begin van de dag! Om 9 uur klommen we de kayak weer uit en kregen we een klein ontbijtje bij het hostel: twee geroosterde broodjes met een eitje. Toen met wat mensen van het hostel naar het strand gewandeld, daar hielden we een zeewier gevecht. In de zee en op het strand, overal was zeewier. Terwijl dat volgens mensen die er al langer waren, gisteren nog niet zo was! Daarna de handdoek opgezocht en proberen om mezelf niet te laten verbranden. Dus na een poosje zocht ik de schaduw maar op. Het nationale park stond ook nog op de planning. Dit was niet zo groot en maar één weg, die je heen en terug liep. We hadden alleen niet zoveel tijd, want om half 3 zou de bus naar het uitkijkpunt vertrekken die we hadden geboekt. Samen met Dominik en Karsten (beide Duits) liep ik door het nationale park Tortuguero. Karsten en ik kregen voor de tocht een ketting van Dominik. Zo waren we net een sekte zeiden we tegen elkaar 😂 We zagen aapjes, toekans, spinnetjes, kleine leguanen en zelfs een ara. We moesten nog doorlopen om de boot van half 3 te halen. But we made it! Een niet al te lange boottocht later stapten we uit bij een heuvel/berg. Voor 2$ kon je daar op, ja alles kost geld hier. Maar wat was het het waard! Na ongeveer 350 treden kwamen we uit bij een plateau waar je een geweldig uitzicht had over Tortuguero. Niet te beschrijven hoe mooi het er was! Foto's laten het ook niet goed zien. Optimaal van het moment genoten wel bijna 1,5 uur boven gezeten, samen met nog vijf mensen van het hostel. Onderweg naar boven zagen we trouwens nog wat aapjes, en bijzonder veel (grote) spinnen, in nog veel grotere webben. Op de terugweg zagen we dat een spin een groot insect had gevangen in zijn web (zie foto's). Tijdens de terugweg met de boot hebben we al een beetje kunnen genieten van de zonsondergang. Bij het kleine haventje van Tortuguero hebben we nog even gezeten voor we gingen douchen. Zo konden we de regenboog zonder regen en zonder boog bekijken, oftewel: de zonsondergang. Een van de mooiere hier in Costa Rica 😍 Daarna gedoucht en rustig een restaurantje opgezocht om te gaan eten. We wilden nog graag de sterren bekijken. Dus samen met de jongen nog even naar het strand gegaan. Waar we drie vallende sterren hebben gespot! Genoten van deze drukke dag!

Domingo (zondag) 3 de abril

Dit keer was het wel enorm vroeg.... Om 5 uur vertrok de boot naar La Pavona. Mijn wekker ging wat later dan gepland, dus ik moest erg haasten. Maar gelukkig niet zoveel als Dominik. We (Karsten en ik) beseften om 4.50 dat hij nog niet wakker was. Terwijl hij gisteravond had gezegd dat hij ook de boot van 5 uur wilde nemen. Razendsnel probeerden we alles bij elkaar te rapen, handdoeken en sleutels ingeleverd en naar de boot! Die lag er gelukkig nog! Na ruim een uur op de boot kwamen we weer aan in La Pavona. Toen de volgende bussen via Cariari, Guápiles, Limón en uiteindelijk Puerto Viejo. In Puerto Viejo moesten we nog zo'n kwartiertje lopen. Het was ongeveer 2 uur, dus in de brandende zon... Het hostel van Dominik lag eerst op de route, hostel Rocking J's lag 100meter verderop. Wat een heerlijk chill hostel! Er staan tenten waarin geslapen wordt en er hangen hangmatten die als bed verhuurd worden. Ik slaap in een dorm voor 10 mensen. Volle bak, maar wel met airconditioning! Direct aan het strand... Ziet er leuk uit! Daarna op pad met Dominik en Karsten, surfen. Tenminste dat was het plan. We liepen naar Playa Cocles, maar daar waren alleen maar onstuimige golven (messy waves). Ze kwamen van alle kanten. Dus we hebben op het strand gezeten, met af en toe een duik in de Caribische Zee. We besloten om samen de supermarkt op te zoeken om daarna samen te koken. Wijn, tortilla's vullen en plátanos was een goed idee! We kookten alles bij La Ruka, het hostel van Dominik. Daar ontmoetten we nog wat mensen. Rond 11 uur was het mooi geweest. We namen afscheid en zeiden hallo tegen ons bed.

Lunes (maandag) 4 de abril

Ik had met Madeleine (remember? Ik ontmoette haar in Monteverde) afgesproken om samen naar het nationale park te gaan. Ze appte mij gisteren hoe het ging en vroeg waar ik was. Toevallig ging ik naar Puerto Viejo en was zij daar al! Dus, vandaag samen naar National Park Cahuita. Onderweg kochten we wat lychees en een granadilla. In het park kwamen we twee jongens van gisteravond tegen die Madeleine toevallig ook kende (Kai en Lucas) omdat ze in hetzelfde hostel had gezeten. Zoveel toevalligheden he?! Samen besloten we een snorkeltocht te doen. Maar eerst zagen we nog een wasbeer, brulapen, white faced monkey, krabbetjes, witsnuitneusbeer. De snorkeltocht was ook gaaf! Ze doken het water omet onze flippers, duikbril en snorkel. We zagen gelijk al een heleboel vissen. Mooie zwart wit geel gestreepte, maar ook kleine zwarte met lichtgevende blauwe stipjes (tenminste, zo leek het). Verderop zagen we een ongevaarlijke haai, van zo'n 1,5 meter lang! En ik zag nog net een schildpad weg zwemmen. Wel heel erg gaaf om te zien! Het koraal vond ik wat tegenvallen... Wel wat kleuren, maar heel veel leek behoorlijk dood. Na het snorkelen kregen we een lekker stuk watermeloen e werden we gedropt bij een ander punt waar we verder konden lopen. We hadden behoorlijk wat honger gekregen van al dat wandelen, snorkelen en zoeken naar dieren. Even later zaten we allemaal aan een smoothie met lekker Costa Ricaans eten. Daar waren we aan toe! Nog even rondgelopen in Cahuita en toen de bus naar Puerto Viejo gepakt. In het hostel heb ik gekaart en gepoold met wat mensen. Daarna naar dromeland 😊

Funny things:

• Volgens Alex (van het raften) ben ik een social butterfly 🦋
  • Wist je dat je vulkaan Arenal kunt beklimmen maar dat het wel illegaal is...? Wist je dat het beklimmen van Cerro Chato eigenlijk ook verboden is... Maar iedereen doet het (dus ik ook).
  • Dominik: 'Nature is always focused'
  • Travelporn: Looking at Airbnb's even though you already booked
  • In Puerto Viejo wordt je lekgeprikt door alle muggen, hoeveel deet je ook gebruikt...

Groetjes, liefs, knuffels, kusjes, lebbers, ​​​​​​

Reislustige Nadinja

1. Paulien Schonewille:
    5 april 2022
    Wat een prachtige verhalen, foto's en filmpjes weer! Super dat je ons zo mee laat genieten! Ahum, stiekem afdalen in die gevaarlijke krater...😱 en een zeewier gevecht...😂, wat beleef je ongelofelijk veel! Geniet! ♥️
  2. Jacqueline:
    5 april 2022
    Geweldig weer Nadinja! En wat een energie heb jij. Alleen van t lezen word ik al 😴
  3. Patricia Snel:
    5 april 2022
    Wat een mooie verhalen weer. Sta versteld wat je allemaal doet en durft! Fijn om mee te genieten. ;-)
  4. Run Han Run:
    6 april 2022
    Zo fijn dat je elke week een leuk verslag schrijft. heb het weer met plezier gelezen!
  5. Dieke Snoek:
    7 april 2022
    Ha Nadinja!
    Wat beleef jij ontzettend veel zeg! Geweldig om je te volgen en je verhalen te lezen! Geniet nog lekker door en pas goed op jezelf!
    Groetjes Dieke
  6. Nicolien: