Week 2 - Pancake party, speech, Santa Teresa

7 maart 2022 - Santa Teresa, Costa Rica

Weer een heerlijke week achter de rug! Genoten van het leven in Jacó, pannenkoeken feest, bellen met groep 3, surfen, speech op school en vandaag aangekomen in Santa Teresa!

Martes (dinsdag) 1 de marzo

Les 2 van deze week, we moesten weer veel schrijven. Meer dan vorige week! Daardoor leren we zoveel nieuwe woorden. Na de les was het tijd om ons voor te bereiden op een pancake-party! Pannenkoeken spullen gekocht en daarna lekker gechilld bij het zwembad van Hostel de Haan. Heerlijk! Rond 6 uur kon de panqueque party beginnen. Een muziekje aan en bakken maar! Heel gezellig want na een tijdje gingen ook de andere appartementen van Academia Tica pannenkoeken bakken (zie foto's)! Op het balkon hadden we tafels en stoelen klaargezet. Met een stuk of 15 man zaten we 2 uur later aan de panqueques! Sommigen hadden guacamole gemaakt, dus dat was ons toetje, met chips! Een zeer geslaagde avond wat mij betreft!

Miércoles (woensdag) 2 de marzo

Vandaag was het (na de spaansles) eindelijk weer tijd voor de surfles! Gelukkig hadden we geen les aan het begin van de week, want als een rood tomaatje gaan surfen is niet zo handig... Inmiddels heb ik een shirt met lange mouwen en surf hoedje gekocht. Zodat ik mezelf wat beter tegen de zon kan beschermen. Na de spaansles, die om 11.40 was afgelopen, gauw wat gegeten bij Vera (pannenkoeken), en door naar de surfles. Want die begon om 1 uur. Tenminste dat dachten we... Blijkbaar had het verkeerd op het bord gestaan bij Academia Tica... Om 2 uur begon onze les dan echt. Dit keer ook met Paulien en Lucy (Zwitserland), maar zij hadden een andere surfleraar. Paulien was on fire en stond gelijk al stabiel op haar board! Knap! Na de surfles hadden we er nog geen genoeg van gekregen, dus hebben we ons tot zonsondergang nog even uitgesloofd op het surfboard. Daarna heb ik al half slapend sushi gegeten met Vera, Paulien en Leon (Duitsland, van de taalschool). Om onszelf toch een beetje wakker te houden speelden we Dobble. Na de sushi zijn we verzadigd dromeland op gaan zoeken.

Jueves (donderdag) 3 de marzo

Vandaag stonden de werkwoorden met een o centraal. Die o verandert in ue zodra het om de ik/ jij/ hij/ zij (meervoud) vorm gaat. Bijvoorbeeld bij het werkwoord poder (kunnen) wordt het:

ik kan = yo puedo

jij kan = tu puedes

hij kan = el puede

wij kunnen = nosotros podemos

jullie kunnen = vosotros podéis

zij kunnen = ellos pueden

Na de les was het tijd om mijn speech te schrijven! Morgen is m'n laatste dag op de taalschool, dus speech time! Ik heb best wat kunnen opschrijven in het Spaans! Stiekem best wel een beetje trots op mezelf. De tijd vloog voorbij toen ik aan het schrijven was. Dus moest opschieten om op tijd te zijn voor de surfles! Weer samen met Ricardo en Vera het water in gedoken. Na de surfles een fotoshoot, maar ook tijden het surfen! Een fotografe, Nadine, heeft foto's van ons gemaakt. Na de surfles weer lekker gegeten, met Paulien, Vera en Liam (een surfer uit Canada met z'n eigen surfboard, slaapt bij ons in de kamer) dit keer een salade. Die werd geserveerd in een kom gemaakt van brood. Bijzonder (en) lekker! Oh ja, toen we daarna een dessert wilden halen vond een van de vele vogels op de elektriciteitsdraden het leuk om Vera's haar onder te kakken...! Jakkie!

Viernes (vrijdag) 4 de marzo

Wat een leuk begin van de dag. Bellen met groep 3 van de Wierde! Leuk om die koppies te zien. Volgende week gaan we proberen om het via Google Meet te doen, zodat ik op het digibord te zien ben. Leuke vragen kwamen voorbij, zoals: Hoeveel vrienden heb je al gemaakt? Waar komen ze vandaan? Kan je al Spaans? Enzovoorts!

De laatste dag op de Spaans school Academia Tica alweer... Wat vliegt de tijd hier voorbij zeg! Ik besef het nog niet helemaal. Na de eerste pauze mocht ik m'n speech doen. In een grote kring, waar iedereen van de school luistert naar de afscheid-nemende-studenten. Daarna kreeg iedereen nog feedback op hoe je afgelopen week gepresteerd hebt. Wat betreft je uitspraak, of je begrijpt wat de docent zegt, jezelf verstaanbaar maken, je inzet en aanwezigheid. Leuk om te horen! 's Middags hebben we voor het laatste in Jacó gesurfd. Maar zeker nog niet de laatste keer in Costa Rica! Wat waren de golven goed! Een perfecte afsluiter! 's Avonds weer bij de Mexicaan gegeten. Waar ze ons vorige week de dansvloer op sleepten (weet je het nog?). Dit keer gingen we met Paulien, Vera, Liam, Sam (VS), Jeppe (NL). Na het eten was het tijd voor ons eerste echte feestje in Costa Rica, bij Jacó bar! Al was ik ontzettend moe... Ik heb het tot 12 uur volgehouden (oud wijf hè?). We kwamen toevallig Joseph (Uber driver die ons vorige week naar Playa Mantas en Playa Blanca bracht) tegen en die heeft mij thuis gebracht. Want om 12 uur 's nachts in je eentje in Jacó rondlopen voelt niet zo veilig... De anderen gingen nog even door feesten in de feesttent Twinfin.

Sábado (zaterdag) 5 de marzo

Vanochtend uitgeslapen tot wel 8.15! Nog even in de warme kamer m'n telefoon bestudeerd. Daarna een ontbijtje bij Soda Garabito en toen door naar Playa Hermosa. Dit keer zou er wel een surf wedstrijd zijn, dus poging 2! En wel met de auto! Liam heeft een auto, dus daar hebben we ons 5en ingepropt (Vera, Paulien, Liam, Sam en ik). En ja hoor! Nadat we onze voeten bijna hadden verbrand aan het gloeiend hete zand zagen we de surfers en hoorde we commentaar! Gaaaaaf!!! Ik heb zo vaak surf filmpjes gezien, maar nog nooit een wedstrijd in het echt! Kippenvel momentje op het snikhete strand. De hele tijd in de schaduw gezeten en toch nog een beetje rood geworden... Die zon toch... hij weet me steeds weer te vinden! Daarna een dikke laag zonnebrandcrème opgesmeerd om zelf nog even te surfen. Nee niet jij Playa Hermosa, want dat was veel te heftig! Bij Jacó heb ik een board gehuurd. Maar oeffff zelfs daar was het te heftig! Na een halfuurtje m'n hersenen te hebben gespoeld vond ik het genoeg geweest. Bij het zwembad van Selina gechilld. Na de zonsondergang te hebben bewonderd heb ik bij Vera mijn kleren opgehaald. Die had ik gisteren bij haar gewassen. Ideaal! Terug naar het hostel, douchen en tijd voor eten. We hadden allemaal wel zin in pizza. So pizza it was! Na de heerlijke pizza was het tijd om afscheid te nemen van Vera. Hoewel ik op dat moment nog twijfelde of ik niet nog een extra nachtje zou blijven... Maar het is goed geweest in Jacó! Tijd voor een nieuw avontuur! Maar niet voordat we nog wat drankjes hadden gedaan bij een gezellig bar met een paaldanspaal en Paulien een kledder vogelpoep op haar hoofd en shirt werd gelanceerd.

Domingo (zondag) 6 de marzo

In de bus op weg naar Puntarenas! Dan de boot naar Paquera en vanaf daar verder met 2 bussen naar Santa Teresa. Vanochtend heb ik afscheid genomen van Paulien en m'n andere roomies. Bezweet bij de bushalte kwam ik gelijk al iemand (Duitse vrouw) tegen die ook naar Puntarenas ging. Onderweg heb ik de krokodillen bij de crocodile bridge gespot! Die naam heeft 'ie dus niet voor niks gekregen... Een stuk of 6 van die grote monsters lagen daar te bakken in de zon. In Puntarenas werd ik met een warm welkom onthaald. Een mannetje vertelde me dat ik de taxi moest nemen om de boot te halen. Dus ik liep braaf achter hem aan. Uiteindelijk heb ik meer voor de taxi betaald dan voor de boot, en 2 bussen sámen!!! Nou ja, gelukkig kon ik zo wel de boot halen! Op de boot ontmoette ik drie meiden van de UK. Zij gingen ook met de bus naar Santa Teresa. Een mooie boottrip en 1,5 uur later kwamen we aan bij Paquera. Waar we de bus pakten. Die zat uiteindelijk goed vol! Blij met m'n zitplek! In Cóbano moesten we overstappen van bus. Maar de drie meiden die ik had ontmoet op de boot stelden voor om een taxi te delen. Dus dat deden we! Binnen een half uur stond ik in het stoffige en zanderige Santa Teresa. Op naar Ina's Airbnb. Met haar deel ik de komende dagen (ik weet nog niet hoe lang) een heerlijk appartementje met airco en een warme douche! Ina heb ik vorige week bij Academia Tica leren kennen, remember? Na een heerlijke douche, want dat had ik nodig, en wat telefoon-tijd, zijn we van de sunset gaan genieten. Samira kwam ons ook vergezellen. Ina heeft haar vorige week leren kennen in een Yoga retreat. Zo'n zonsondergang verveelt ook nooit! Iedere keer sta ik weer versteld van de vele kleuren in de lucht... Een goedkoop plekje om wat te eten was nog best lastig te vinden. Maar dat is uiteindelijk nog wel redelijk goed gelukt! 3 mini taco's, een smoothie en ik was verzadigd.

(Leuke) weetjes over Jacó

• Loop 's avonds niet onder de electriciteitsdraden, je wordt waarschijnlijk ondergepoept door vogels. Vroeger waren er bomen op die plekken, daarom zijn er zoveel vogels.
  • In Costa Rica maken ze zoveel mooie muurschilderingen! Bijna overal waar je kijkt zie je wel een schildering met enorm veel felle kleuren.
  • Als je een massage met happy ending wil, is Jacó the place to be!
  • Zonsondergangen zijn geweldig! (Niet alleen in Jacó)

Volgende week weer een update vanuit het warme Costa Rica! Misschien nog vanuit Santa Teresa, misschien vanuit een ander mooi plekje...

Liefs en tot snel 👋😘

1. Groetjes Yvonne:
    Hoi Nadinja,

Wat super leuk om je reisverhalen te lezen:) heel veel plezier!
  2. Paulien Schonewille:
    7 maart 2022
    Wat een leuke avonturen weer! En krokodillen gezien, gaaf! Geniet van je nieuwe plekje tussen de apen!
  3. Run Han Run:
    7 maart 2022
    Leuk om weer een verslag van je te lezen!
    Mooi dat jij je zo vermaakt.
  4. Patricia Snel:
    7 maart 2022
    Leuk weer Nadinja! Geniet!
  5. Ingrid, Koos en Arwin:
    7 maart 2022
    We lezen je verslagen met veel plezier. Op naar het volgende verslag. Heel veel plezier, geniet er van, en let goed op dat zonnetje !
  6. Marleen:
    7 maart 2022
    Wauw nadinja, Wat een avonturen. En zoals jij ook al zei, die zonsondergang is inderdaad echt fantastisch! 🤩
    Geniet ervan, leuk om mee te kunnen lezen met je verhalen
  7. Robin:
    8 maart 2022
    Tof om je een beetje te kunnen volgen en van je avonturen mee te genieten. Bedankt dat je de tijd neemt om dit te delen met ons allemaal. Gave actie foto's heb je van jezelf!!
    Hang Loose :)
  8. Martijn Schutteman:
    11 maart 2022
    Hey topper! Gaaf hoor wat je allemaal meemaakt! Leuk om te lezen. Ik mis de fiets en looptrainingen in je verhaal hahaha....gekkigheid...geniet ervan!!