Week 1 - Reiziger, stagiaire en toerist

12 februari 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Tsja, waar begin je dan.... Bij dinsdag! Op weg naar Zuid-Afrika met 6 andere pabo-studenten! Super leuk natuurlijk, maar het afscheid ging niet zonder een paar traantjes... Om kwart voor 7 was het dan echt zover: op weg naar Istanbul, waar we een overstap van 3 uur hadden. Het avontuur ging van start! Het verliep allemaal gelukkig prima! De vlucht naar Kaapstad duurde lang, ik heb nauwelijks kunnen slapen, maar ik was niet de enige. Toen we in Kaapstad geland waren, hebben we direct een korte broek aangetrokken! Het was er wel 28 graden. Er stonden drie mensen ons op te wachten. Twee vrouwen van onze stageschool en Dean, die we in Nederland al eens hadden ontmoet. Veerle, Sophie, Annemarijn en Britt gingen met Dean mee. Stefan, Pien en ik zijn met Julie en Deonie meegegaan en zijn direct doorgereden naar de stageschool: Groote Schuur Primary School. Wat een uitzicht op dat schoolplein zeg (zie foto's). We spraken af dat we donderdag een dagje zouden uitrusten en vrijdag zouden beginnen. Na ons bezoek aan de Groote Schuur werden we (Pien en ik) naar ons huis gebracht. We werden ontvangen door Colleen, een hele lieve vrouw, die bezorgd is en je overal mee wil helpen. Er woont ook nog een jongen hier. Hij heeft zich voorgesteld maar we zijn er nog niet achter hoe hij nou eigenlijk heet...

Donderdag werd ik wakker gemaakt door Cindy... de schoonmaakster (ja we hebben een schoonmaakster!!!). Ze doet onze was en ruimt zelfs onze kamers op! Nog luxer dan in Nederland :O Het alarm was niet aan, dus ze dacht dat er iemand in huis was. Toen ze mijn deur open deed, sprong ze een gat in de lucht van schrik! Ze wist dat we kwamen, maar niet wanneer en dat we nog sliepen. Na een ontbijtje zijn Stefan, Pien en ik met de taxi naar Clifton beach geweest. Een prachtig strand met ontzettend koud zeewater. Mensen lopen er rond: 'water, lolly, icecream???' Er komen wel 20 mensen langs die het je 10x vragen, voor het geval je van gedachten bent veranderd. Hier hebben we het ongeveer 1,5 uur volgehouden. IK had me wél ingesmeerd dus was bijna niet verbrand (ik ga geen namen noemen)... We zijn doorgegaan naar Waterfront, waar we ook wat hebben gegeten. In onze buurt (Claremont, 2nd avenue) zitten ook heel veel gezellig eettentjes en barretjes. We zijn er met Colleen langs gereden en ze vertelde dat Banana Jam heel gezellig was (hier zijn we vrijdagavond naar toe gegaan).

Vrijdag was de eerste stagedag! Pien en ik hebben ruim een half uur gelopen om bij de school te komen. Toen we dat vertelden, werd ons direct een lift aangeboden voor maandag. We mochten vandaag rondkijken in de klassen. Maandag mogen we aangeven in welke klas we graag stage willen lopen. Alle kinderen hebben hier trouwens een uniform aan. Het was 33 graden en sommige kinderen liepen nog met een wollen trui aan! Ik heb in grade 1, grade 2 en grade 3 gekeken (6, 7, 8 jarige kinderen). Grade 1 en 2 spraken mij het meest aan. De jonge kinderen zijn nog zo enthousiast en nieuwsgierig. Toen de school uit ging, was er een bijeenkomst over een app. Dat is hier blijkbaar nog behoorlijk nieuw, zo'n 'cursus'. Maar het stelde niet veel voor... We hebben een taxi naar huis genomen, want we zagen het niet zitten om weer een half uur naar huis te lopen in de brandende zon. Later ben ik met Annemarijn, Stefan en Pien naar Waterfront gegaan. We hebben een ritje in een reuzenrad gemaakt, rondgelopen en zeehonden gespot!

Gisteren ben ik met Stefan en Pien de toerist uit gaan hangen en hebben we een ritje in een hop on hop off bus gemaakt, de blauwe route (voor de specialisten onder ons). Wat een plaatjes! Zo mooi allemaal! Op een gegeven moment zag je de wolken ontstaan en reden we er (bijna) doorheen. En het hoogtepunt was toch wel wel toen we een walvis zagen. In de verte, maar toch, we hebben er een gezien! Die avond hebben we met de hele groep afgesproken, bij Mambo's. Waar ik met Stefan heb afgesproken om morgenochtend te gaan hardlopen... Dus... vanochtend om half 9 ging mijn wekker. Het had een beetje geregend en het was bewolkt, prima hardloopweer! Ik ben naar Stefan gelopen, samen naar een parkje gelopen, en toen weer terug... Wat uiteindelijk 11km opleverde. Toen was het de vraag wat we de rest van de dag gingen doen. Want eigenlijk stond surfen op de planning, maar door de harde wind was dat niet zo'n leuk plan voor de mensen die op het strand wilden toekijken naar de diehards... Dus gingen we (Stefan, Pien en ik) naar de Botanical Gardens in Kirstenbosch. Toen ik een bordje zag staan met: 'Skeleton Gorge' werd ik nieuwsgierig, dus heb Stefan en Pien overgehaald om die bordjes te volgen. Wat ik niet wist, was dat die hike helemaal naar de top van de Tafelberg leidt... Onderweg kwamen we mensen tegen die zeiden dat het wel 2,5 uur was. Daar waren wij helemaal niet op voorbereid, met onze korte broekjes, hempjes en geen eten of drinken in de tassen. Dus hebben we een andere route gevolgd die naar beneden leidde. Het was behoorlijk zwaar (zeker na 11km hardlopen vanochtend). Maar één ding is zeker: dit was niet de laatste keer in de Botanical Gardens!

Morgen de eerste echte stagedag, ik ben benieuwd! Ik vertel er volgend weekend over! (Foto's komen in de loop van de week!!!)

Liefs vanuit het verre Kaapstad

1. Paulien Schonewille:
    12 februari 2017
    Wow, je bent er nog maar net en al zoveel leuke dingen beleefd! Super! Heel veel plezier verder!
  2. Geke:
    12 februari 2017
    Een hele fijne, leerzame tijd toegewenst uut Almeloooo
  3. Patricia Snel:
    12 februari 2017
    Wat leuk allemaal Nadinja! Wat een indrukken l. Fijn dat jullie met een groep daar zijn dan heb je ook aanspraak en kun je ervaringen delen. Succes morgen op school!
  4. Majlen:
    12 februari 2017
    Gaaaaf Nadinja!! Klinkt heel mooi die Botanical Garden. Ben benieuwd wanneer je gaat surfen! En hoe het lesgeven je gaat bevallen
  5. Robert en Karin:
    13 februari 2017
    Mooi Nadinja! Wat leuk dat je dit blog bij houdt, kunnen we allemaal een beetje mee genieten!! Heel veel succes met je eerste stageweek!!
  6. Yolanda Hendriks:
    13 februari 2017
    Wat een belevenissen. Geniet er maar van!!
  7. Jos Bosma:
    13 februari 2017
    Heel leuk verhaal. Fijn dat het zo goed bevalt. Knap hoor meteen al weer sportief bezig. Veel plezier.
  8. Willy:
    13 februari 2017
    Heerlijk Nadinja! Ik ken het daar ook een beetje en kan me zo goed jouw enthousiasme voorstellen! Geniet ervan!
  9. Paulien Schonewille:
    13 februari 2017
    En nu met foto's! Wáááááááuw, wat fantastisch!! Kan bijna niet geloven dat je daar echt bent...
  10. Karin Oldemenger:
    13 februari 2017
    Mooi en leuk om te lezen....Zo kan ik zoonlief goed in de gaten houden Nee hoor leuk om te lezen wat jullie allemaal zoal doen !
  11. Rachelle:
    14 februari 2017
    Ik zie voedsel <3
    Geniet van al dat lekkere eten, namens je vreetzakkies! Kusjesss
  12. Hilde-Marie van Slochteren:
    18 februari 2017
    Super leuk om jullie avonturen op deze manier te kunnen volgen. Ik ben ook heel benieuwd naar jullie stageverhalen.
    Veel plezier gewenst!