Week 6 - Heftig weekje

19 maart 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoi allemaal!

Een aparte start van de week... Afgelopen weekend was er een enorme brand in Imizamu Yethu, de grootste township in Kaapstad. Er zijn 15.000 mensen dakloos geworden en er zijn 9 doden gevallen. Een onderwijsassistent van Groote Schuur heeft de brand van dichtbij meegemaakt. Ze zat maandag in tranen in de lerarenkamer. Tijdens de weekopening in de grote zaal, met alle kinderen hebben we, net als tijdens de bijeenkomst in de lerarenkamer, stilgestaan bij de enorm heftige gebeurtenis. Pien kwam met het idee om een van deze dagen vrijwilligerswerk te doen. Er werd bij een school kleding en eten ingezameld, wat allemaal gesorteerd moest worden (daar zo meer over).

Wat mij is opgevallen... De leerkracht kent de achternamen van de leerlingen die ze in de klas heeft niet eens! Heel apart, hoe kun je dan een goede band met de ouders en/of het kind hebben. Waarschijnlijk weten ze dan ook niet of ze nog broers en/of zussen hebben, maar dat is maar een aanname... Dinsdag heeft Marinella ruim anderhalf uur de toetsen besproken die ze vorige week hebben gemaakt. De kinderen moesten luisteren en controleren of Marinella geen fouten had gemaakt in het nakijken. Nadat ze dat gedaan hadden moesten ze alle grammaticale fouten die ze gemaakt hadden in de toets, goed opschrijven in hun schrift.

Woensdag kwamen Sander en Betty op stage langs om een les te bekijken en ons verder te helpen met het onderzoek. Ik heb een les gedaan over meten. Ze moesten tweetallen vormen met degene waar ze naast zitten. En overleggen wat de afstand van een bepaald iets was. Daarna gingen we echt naar buiten om te kijken of ze het goed hadden voorspeld. Het idee van samenwerken was echter een beetje verdwenen, aangezien ik iedereen een werkblad had gegeven in plaats van elk tweetal een werkblad... Maar ze hebben het erg leuk gehad! Ik heb inmiddels ook wat input voor mijn onderzoek gehad, dus ik kan weer verder! Vandaag was ook de onderwijsassistente van grade 2 jarig. Ik wilde haar feliciteren, maar toen ik naar haar toe liep, hoorde ik haar vertellen over dat haar neefje gisteren was doodgeschoten. Hij moest een half uur langer blijven op school, toen hij naar huis liep samen met een meisje en ze allebei een andere kant op gingen, werd hij beschoten. Zo apart dat dat hier allemaal ‘gewoon’ gebeurt...

’s Avonds zijn ben ik met Pien, Stefan, Sophie en Annemarijn naar een sushirestaurant geweest. Heerlijk gegeten en de dag goed afgesloten!

Donderdag zijn Pien, Stefan en ik naar de school gegaan waar we vrijwilligerswerk hebben gedaan. Er waren veel mensen, ook Nederlanders! Een aantal keer was ik in het Engels tegen iemand aan het praten en bleek het later een Nederlander te zijn! Het was zwaar werk, maar het voelde zo goed om te doen! We hebben kleding gesorteerd: mannen, vrouwen, jongens, meisjes en maten. Dat ging in aparte dozen en moest naar buiten gebracht worden. Daar was een flink aantal mannen bezig met het inladen van blikken eten/drinken (zoals je dat ook in films ziet: in een rij staan en de blikjes naar elkaar ‘overgooien’). Heel gaaf om te zien! Stefan stond ook in de rij en uiteindelijk heb ik ook nog geholpen met het inladen van een soort vrachtwagen.

De vrijdag begon met een flinke portie spierpijn, maar het was de moeite waard! Met Stefan en Pien ben ik de dag rustig begonnen met een ontbijtje om de hoek, bij het restaurant/bar/club Oblivion. Hier zijn we een hele poos gebleven, ongeveer tot een uur of 3. Om 4 uur werden we namelijk verwacht op school: Camp Out! Er bleven ongeveer 400 kinderen en ouders slapen. Allerlei activiteiten waren er te doen. Pien en ik mochten kinderen schminken. We hebben kunstwerken van onder andere Minions, Hello Kitty, vlinders en prinsessen gemaakt. Heel leuk om te doen en om de kinderen zo enthousiast te zien over de resultaten! Toen het te donker werd om nog iets te zien, hebben we geholpen met marshmallows boven het vuur houden (lees: marshmallows eten). Anya (die ons iedere ochtend een lift van huis naar school geeft) bracht ons naar huis. Uiteindelijk zijn we nog naar Banana Jam geweest, Kobus ging ook mee. Toen Banana Jam ging sluiten, rond 11 uur, zijn we doorgegaan naar Oblivion, die was omgetoverd tot een uitgaansgelegenheid. Een gezellig avondje!

Hier kennen ze ook Carnaval! Nou ja, een soort van carnaval... Er was een parade van wagens en dansende kinderen. Het was heel leuk om te zien, vooral de dansende mensen vond ik geweldig! Maar het duurde ontzettend lang voor er weer een wagen langs kwam. We waren niet zo slim geweest, want we hadden een korte broek en shirt aan... De zon was onder gegaan en het waaide goed. Het begon behoorlijk koud te worden dus zijn we maar naar huis gegaan.

Vandaag zijn we met Mari naar de wijngaarden geweest, in Bellville. Mari is de mentor van Stefan (grade 5) en heeft ons aangeboden om samen met haar een wijnroute te doen. We zijn begonnen bij De Grendel, daar hebben we 5 rode/witte wijntjes geproefd. De laatste daarvan was ontzettend zoet. Wel lekker, maar misschien een beetje té zoet? Daarna gingen we door naar Granite Rock (volgens mij...). We wilden hier ook weer een wijnproeverij doen, maar dan moesten we binnen zitten... Zonde van het mooie weer en het prachtige uitzicht. Dus hebben we een fles wijn en twee biertjes voor de mannen besteld (Mari’s neef was ook mee). Uiteindelijk hebben we wat gegeten bij een local bar/restaurant. Het was erg gezellig, maar zo vermoeiend... Dus ik ga nu snel mijn verhaal afronden!

We hebben dit weekend een lang weekend! Er zijn feestdagen, vraag me niet waarom we morgen vrij zijn, maar dinsdag is het Human Rights Day. Oftewel: woensdag een dagje school en dan weer weekend! Morgen gaan we naar het strand, het wordt dan 34 graden! (Hopelijk kan ik ergens een parasol huren...)

Heel veel liefs vanuit het nu nog warmere Kaapstad dan Nederland!

1. Paulien Schonewille:
    19 maart 2017
    Meid, wat beleef je veel!!! Ik had een brok in mijn keel toen ik hoorde (en op foto's zag) hoe jullie daar daadwerkelijk mensen hebben geholpen die een ramp hebben meegemaakt. Zo goed dat jullie de handen uit de mouwen steken!!!
  2. Willy:
    20 maart 2017
    Brrrrr!! Zeer indrukwekkend he, als je zoiets van zo dichtbij meemaakt! dat gaat je niet in de koude kleren zitten! Fijn dat jullie je zo nuttig konden maken!
  3. Imre:
    21 maart 2017
    Hee held! 900 mensen dakloos.. pff het lijkt onderhand wel alsof iemand 't op het hele continent Afrika gemunt heeft! Goed om te lezen dat jullie helpen. U go girl! :)
    x Imre